HON

Oyun Kökeni: Hon, Türkiye (Ankara) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Basmık: Türkiye (Ankara / Etimesgut ilçesiYapracık köyü)

Cilbedür – Cilembe: Türkiye

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 5 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun başında belirlenen ebenin değneğini oynatmayı/bulunduğu çizgiden uzaklaştırmayı başarmak.

Terimler:

Herek: Asma, fasulye gibi sarılgan bitkilerin tutunması için yanlarına dikilen sırık ya da dik tutmak için taze fidanların bağlandığı değnek.

Kağnı: Eskiden insanların yük taşımak için kullandıkları araç. Genellikle öküzler tarafından çekilmek suretiyle, bazen de at veya eşekle de kullanılır.

Kağnı Arabası Hereği: Kağnı arabası üzerine yerleştirilen malların bağlandığı değnek.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Kağnı Arabası Hereği.

Oyunda 50 – 60 cm boyunda değnek, çomak, tahta parçası gibi doğal araç gereçler kullanılmaktadır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Hon oyunu en az 5 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Hon oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Ebe seçimi çocukların tercihidir.

֍ Farklı şekillerde yapılabilmektedir.

֍ Bir çizgiye sopa atarak en uzağa atanın Ebe seçilmesi genellikle uygulanan bir seçim şeklidir.

֍ Ebe seçimi yapıldıktan sonra bir atış yeri ve bu atış yerine paralel olarak yaklaşık 9 – 10 adım uzağa ebenin hereğini koyacağı hafif derin bir çizgi oluşturulur.

֍ Ebe, hereğini bu çizgiye koyar.

֍ Tüm oyuncular sıra ile atış noktasından hereklerini atarak ebenin hereğine çarptırıp yerinden uzaklaştırmaya çalışırlar.

֍ Bir oyuncu hereğini atıp ebenin hereğini yerinden uzaklaştırdığında ebe hereğini eski yerine koyuncaya kadar hereği atan oyuncunun kendi hereğine basması gerekir.

֍ Eğer biraz daha zamanı/fırsatı olursa hereğini alıp atış noktasına geçer.

֍ Ebe hereğini yerine koyduktan sonra hereğine basmaya gelen veya atış noktasına geri dönmeye çalışan oyuncuyu ebelemeye çalışır.

֍ Diğer oyuncular da atışlarını yaparlar.

֍ Herek yerinde değilse yapılan atış geçersiz sayılır.

֍ Atış yapıp hereğine basamayan veya hereğini alıp yerine kaçamayanlar da yeni atış yapıp ebenin hereğini oynatan arkadaşları sayesinde hereklerine basıp yerlerine kaçma fırsatı bulurlar.

֍ Atış yeri çizgisinin önünden atış yapan, atış yaptıktan sonra hereğine basmak için atış noktasının önünde duran, hereğine elini sürdüğü andan itibaren atış noktasına geçinceye kadar kaçan oyuncular ebe tarafından ebelenirler.

֍ Bir oyuncu hereğine elini sürdükten sonra tekrar bırakmış olsa bile ebelenebilir.

֍ Ebe o oyuncuya elini dokunduğunda, ebelenmiş demektir.

֍ Yeni ebe, ebelenen oyuncu olur.

֍ Ebe o oyuncuya elini dokunduğunda, ebelenmiş demektir.

֍ Yeni ebe, ebelenen oyuncu olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir