İSKEMLE KAPMACA
Oyun Kökeni: İskemle Kapmaca, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
İskemle: Arkalığı bulunmayan, ayakları ağaç, üstü tahta ya da hasır, açılır kapanır biçimde de olabilen sandalye.
Lider: Oyun içerisinde diğer oyunculara sorular soran, verilen cevaplara göre oyundan çıkacak oyuncuları belirleyen, oyuncuları yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncu sayısından bir adet eksik sayıda İskemle.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Oyuncu sayısı ne kadar fazla olursa oyun o kadar neşeli ve zevkli hale gelmektedir.
– Oyuncu sayısı arttıkça oyun oynanacak alanında ona uygun şekilde büyütülmesi gerekmektedir.
– Oyun alanında oynayacak oyuncuların alanın geniş ve rahat hareket edilmesi gerekir.
– Oyuna başlamadan önce mutlaka iskemlelerin sağlamlığı da kontrol edilmelidir.
– İskemle Kapmaca oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyunu oynayacak tüm oyuncular birer adet iskemle alarak oyun alanının ortasına bırakırlar.
֍ Oyunculardan bir tanesi (genel olarak yaş olarak en büyük oyuncu) tarafından Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile bir Lider seçilir.
֍ Lider olarak seçilen oyuncu sandalyesini alarak oyun alanının dışında bir alana (oyun oynayacak oyuncuların hareketlerini engellemeyecek bir bölgeye) bırakır.
֍ Daha sonra lider tarafından diğer oyuncuların getirdiği iskemleler oyun alanının ortasında bir daire oluşturacak şekilde dizilir.
֍ Oyun başında kontrol edilmiş olmasına rağmen lider tarafından iskemlelerin sağlam ve dayanıklı olduğu tekrar kontrol edilir.
֍ Lider oyuncu tarafından diğer oyunculara sorular soracağı ve cevaplara göre oyuncuların yer değiştirmeleri gerekeceği açıklanır.
֍ Kurallar anlatıldıktan sonra bir deneme yapılır. Örneğin, lider ayakta ve diğer oyuncular otururken lider “dondurma sevenler ayağa kalksın ve yer değiştirsin” dediğinde dondurma sevenler sandalyesinden kalkar.
֍ Boşta kalan sandalyelerden birine oturmaya çalışır.
֍ Bu esnada lider de kendine yer bulmaya çalışır.
֍ Ayakta kalan kişi bu defa lider olur ve sorduğu soruyla herkesin yer değiştirmesini sağlar.
֍ Her defasında boş sandalye bulamayıp ayakta kalan oyuncu elenir ve bir sandalye oyundan çıkarılır.
֍ Oyuna iki kişi kalana ve biri sandalyeyi kapıp kazanana kadar devam edilir.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.