İZMİR
Oyun Kökeni: İzmir, Türkiye (İzmir) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)
Üçgen Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (4 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
İnönü: Çizgiye en uzak mesafeye bilyesini atan oyuncuya verilen ad.
Narka: Oyunda elindeki bilyeyi en son atacak oyuncuya verilen ad.
Önü: Çizgiye en yakın gelen bilyenin sahibinden (Narka) sonra çizgiye en yakın gelen misketin sahibine verilen ad.
Önünönü: Çizgiye “Önü” oyuncusundan sonra en yakın gelen bilyenin sahibinden sonra çizgiye en yakın gelen misketin sahibine verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için eşit miktarda (en az 4’er adet) Bilye (Misket).
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– İzmir, bilye ile oynanan bir sokak oyunudur.
– İzmir oyunu en az 4 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– İzmir oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular ellerinde bir bilye (misket) kalacak şekilde tüm bilyelerini düz bir çizgi halinde dizerler.
֍ Sonra 5 – 6 metre ileriye bir çizgi çizilir.
֍ Daha sonra tüm oyuncular dizili olan bilyelerin hemen arkasında sıraya girerler.
֍ Oyunculardan bir tanesi (genel olarak yaş olarak en büyük oyuncu) tarafından Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile atışını ilk yapacak oyuncu daha sonra da diğer atış yapacak oyuncuların atış sırası belirlenir.
֍ Sayışmaca yönteminde belirlenen atış sırasına uygun şekilde tüm oyuncular bilyelerden uzağa çizilen (5 – 6 metre ileriye) çizgiye ellerindeki ellik ya da kemik denilen bilyeleri atarlar.
֍ Attığı bilye çizgiye en yakın gelen oyuncu en son atış hakkını (Narka) kazanır.
֍ Narka en son atacak kişidir ve en avantajlıdır zira tüm oyuncuların atış sırasını ve yerini görebilmektedir.
֍ Çizgiye atma sırasını “Narka“, “Önü“, “Önünönü“, “İnönü” kelimeleri belirler.
֍ Çizgiye en yakın gelen bilyenin sahibinden (Narka) sonra çizgiye en yakın gelen misketin sahibi “Önü” olur.
֍ Çizgiye “Önü” oyuncusundan sonra en yakın gelen bilyenin sahibinden sonra çizgiye en yakın gelen misketin sahibi “Önünönü” olur.
֍ Çizgiye en uzak mesafeye bilyesini atan oyuncu “İnönü” olur.
֍ Atış sırası belirlendikten sonra tüm oyuncular bilyelerini alarak bu sefer çizginin dışına çıkarlar.
֍ Herkes yerleştikten sonra narka “Başı” söyler (sağ ya da sol).
֍ Amaç narkanın belirlediği bilyeyi (sağ veya sol tarafın başında bulunan bilyeyi) vurmaktır.
֍ Oyuncular atış sırasına uygun şekilde ellerinde bulunan ellerindeki ellik ya da kemik denilen bilyeler ile atışlarını yaparlar.
֍ Başı vuran tüm bilyeleri ve bir sonraki oyunun narkalığını kazanır.
֍ Baş hariç vurulan bilyeler ise başın aksi yönünde kendinden sonraki tüm bilyeleri alır.
֍ İlk atışta kimse başı vuramazsa oyun aksi yönde tüm bilyeler vurulana kadar devam eder.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.