KANTIR
(FIR FIR)

Oyun Kökeni: Kantır (Fır Fır), Türkiye (Kırşehir) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Değirme: Türkiye

Dememe: Türkiye (Kırşehir)

Firle: Türkiye (Antalya / Manavgat)

Katır: Türkiye

Kiriştek: Türkiye

Topaç:

Topaç (Tokat): Türkiye (Tokat

Topaç Çevirme (Bilecik): Türkiye (Bilecik / Pazaryeri)

Topaç Çevirme (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)

Topaç Çevirme (Yozgat): Türkiye (Yozgat / Saraykent)

Topaç Çıkarma: Türkiye (Aydın)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve beton bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 5 kişi ile oynanır)

Amaç: Yerde süratle döndürülen kantırın durmasına izin vermeden sopaya bağlanan iple ya da bezle kantırın gövdesine doğru sertçe vurmak ve dönmesine devam ettirmek.

Terimler:

Kantır: Topaç

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Kantır, bez ya da makrome kalın İp, 50 – 60 cm uzunluğundaki Tahta Sopa.

Ağır olmasından dolayı Kantır imal ederken meşe ağacından elde edilen tahtalar tercih edilir. Kantır için kesilen parça, bıçakla yontulur ve biçimlendirilir. Ardından kuruması için güneşe koyulur. Kantır kuruduktan sonra iyi dönmesi ve ucunun aşınmaması için uç kısmına çivi çakılır.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Kantırı çevirecek tahta sopanın ucuna takılan bez ya da makrome kalın ip, düğüm atmadan bağlanır. Bu bağlama işi, çok sert veya gevşek yapılmaz.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Kantır (Fır Fır) oyunu en az 5 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Kantır (Fır Fır) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hayal Kurma
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kelime Hazinesini Arttırma
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Mimari Beceri
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Tahtanın ucundaki bezi oyuncağa doladıktan sonra, ucunu zemine dik gelecek biçimde kantırı hızlıca yukarı doğru (oyuncuya doğru) çekip, ip ve değnekle olan bağının tamamen koparılması esasına dayanır.

֍ Kantır, yerde süratle dönmeye başlayınca, durmasına izin vermeden sopaya bağlanan iple ya da bezle kantırın gövdesine doğru sertçe vurulur.

֍ Kantırını düşüren oyuncuya ceza olarak köyden bir aile hakkında ipucu verilerek bulması istenir.

֍ Oyunu kazanan oyuncuya da en güzel sopa ve kantıra sahip olan oyuncunun oyuncakları hediye edilir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir