KAPAN KALE

Oyun Kökeni: Kapan Kale, Türkiye (Kütahya) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Aç Kapıyı Bezirganbaşı:

Aç Kapıyı Bezirgan Başı (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman / Aksu köyü)

Altın Kapı (Золотые ворота): Rusya

Altın Köprü: Almanya

Arılar Dönerler Dururlar (Περνά Περνά Η Μέλισσα): Yunanistan

Bezirgân Başı: Türkiye (Tekirdağ)

Bezirgân Başı: Türkiye (Bursa / Orhangazi)

Charlestoıvn Köprüsü: New England

Çürük Elma: Türkiye

Hankervan: Türkiye

Kapucubaşı: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Levis Köprü: Fransa

Londra Köprüsü: İngiltere

Pasimisi: İspanya

Yıkık Köprüler: İskoçya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Kapan Kale oyunu en az 8 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Kapan Kale oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Empati Kurma
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kelime Hazinesini Arttırma
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyunculardan bir tanesi (genel olarak yaş olarak en büyük oyuncu) tarafından Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile iki ebe seçilir.

֍ Ebeler kendilerine birer isim verirler. Ve bu isimleri diğer oyunculara söylerler.

֍ Seçilen ebeler oyun alanının ortasına gelerek karşılıklı (yüzleri birbirlerine bakacak şekilde) dururlar.

֍ Ebelerin durdukları yerin tam ortasına bir çizgi çizilir.

֍ Daha sonra bu iki ebe oyuncu ele ele tutuşurlar (yapılan bu hareket sonucu ebelerin ellerinin arasında bulunan boş bölgeye kale denir).

֍ Diğer oyuncular ebelerin sağ tarafında sıraya dizilerek beklerler.

֍ Sırada bekleyen oyuncular tarafından oyunun şarkısı söylenmeye başlanır;

Kapan kale kalbimde,

Biz size geldik on birde.

֍ Söylenen bu sözlerden sonra ebe oyuncular oyunun şarkısının devamı söylerler;

Geldiyseniz geldiniz,

Bizleri memnun ettiniz,

Bir sıçan,

İki sıçan,

Üçüncüsünde kapan.

֍ Denilip o an gelmekte olan kişi kapana kısılır.

֍ Oyun başında ebe oyuncuların kendilerine verdikleri isimler vardır.

֍ Sırayla kapana kısanlara bu isimler sorulur.

֍ Kapana kısılan oyuncu hangi ebenin ismini verdiyse kapandan çıkarak ismini söylediği ebenin arkasına geçer ve elleri ile ebenin belinden tutar.

֍ Tüm oyuncular ebeler tarafından kapana sıkılması sonrası oyunun ilk bölümü tamamlanmış olur.

֍ Oyuncuların tümü birer ebenin arkasında sıralanmış (ilk kapana kısılan oyuncu ebenin ondan sonra gelen oyuncu ilk oyuncunun daha sonra diğer oyuncularda bir önceki oyuncunun belinden tutarak) beklemektedirler.

֍ Herkes hazır olduktan sonra ebeler tarafından üçe kadar (1, 2, 3) sayılır

֍ Ebeler birbirlerinin ellerinden sıkıca tutarak, ebelerin arkasında bulunan oyuncularda bellerinden birbirlerini sıkıca tutarak çekmeye başlarlar.

֍ Bir tarafta (bir ebenin olduğu grubun oyuncuları) bulunan ebe ve arkasında bulunan tüm oyuncuların oyun başında yere çizilen çizginin içine çekilene kadar kuvvet çekişmesi devam eder.

֍ Tüm grup oyuncularının karşı grup oyuncuları tarafından kendi çizgi bölgeleri içine çekilmesi ile oyun bitirilmiş olur.

֍ Kazanan grup “Şampiyon” olur, diğer grup üyelerine “Çürük Elma” denir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir