KARAÇÖR

Oyun Kökeni: Karaçör, Türkiye (Gaziantep / Karkamış) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan (Harman yeri veya bahçe)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: İki gruba ayrılan oyuncuların birbirlerine çeşitli sorular ve bilmeceler sorarak cevaplanmasını beklemektedirler.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Üç adet kukla (Erkek kukla, Kız kukla ve Kaynana kukla)

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Bez, pamuk veya kumaştan üç adet kukla yapılır. Bunlardan biri erkek biçiminde, bıyıklı bir kukladır. Diğeri onun sevdiği kızdır ve sarı örgülüdür. Bir diğer kuklaysa, iki sevgilinin korkulu rüyası olan kızın annesidir (Kaynana).

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuna başlamadan önce iki grup oluşturulur ve karşılıklı oturulur.

֍ Ardından kuklaları oynatması için “Karaçör” seçimi yapılır. Bu seçim; 4 şekilde yapılabilir:

1. Sayışmaca yoluyla:

Çıt pıt,                    

Mavi boncuk,          

Arap kızı,                

Sen çık,                  

Sen bu oyundan çık.

veya

Bir iki,

Kurnaz tilki,

Fındık fıstık,

Kadifeden yastık,

Açlık balçık.

2. Yazı tura atma yoluyla

3. Yaş kuru yöntemi: Bir taşın bir tarafı ıslatılır, oyunculardan biri kuruyu, diğeri de yaşı seçer. Taş havaya atılır ve hangi taraf üste gelirse, onu tutan oyuncu Karaçör olur.

4. Anya-manya yöntemi: Karaçör olmaya üç aday kişi varsa, bunlar ellerini aynı anda ters yüz çevirir ve şu tekerlemeyi söylerler:

Anya manya şamponya,

Üçümüzün arasında.

֍ Seçim tamamlandıktan sonra ortaya bir kişi uzanır ve üstüne siyah bir örtü örtülür.

֍ Oyunun adının “Karaçör” olmasının nedeni de oyuncuya örtülen bu örtünün rengidir.

֍ Bir eline erkek kuklayı, diğer eline de kız kuklayı alan Karaçör, iki dizinin arasına da kaynana olan kuklayı yerleştirir.

֍ Gruplardan biri kaynana tarafını, diğeri de sevgililerin tarafını tutar.

֍ Gruplar birbirlerine çeşitli sorular ve bilmeceler sorar.

֍ Bunlara birkaç örnek verilecek olursa şöyledir:

Soru: Buradan vurdum kılıcı Halep’ten çıktı ucu …

Cevap: Şimşek

Soru: Bir tepside iki tavuk, biri sıcak, biri soğuk …

Cevap: Güneş, Ay

Soru: Bir kalbur boncuğum var, Akşamdan atarım, Sabahtan toplarım …

Cevap: Yıldızlar

֍ Sorulan bilmeceleri kaynana tarafını tutan oyuncular bilirse, iki sevgiliyi yerde yatan kaynana ayırır.

֍ Bunun üzerine sevgililer pusar.

֍ Soruları doğru cevaplayan taraf sevgililerin tarafı olursa, bu defa kaynana pusar ve sevgililer birbirine kavuşur.

֍ En çok hangi grup sorulara doğru cevap verirse oyunu kazanır ve dolayısıyla sevgililer ya kavuşur ya da kaynana galip gelir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir