KAV, GÜZEL, PEYNİR
Oyun Kökeni: Kav, Güzel, Peynir, Türkiye (Ankara) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyunda en uzun süre üstte kalıp, ebeyi yormaktır.
Terimler:
Başoyuncu: Oyunda eşeğin üstüne atlayan oyuncuya verilen ad.
Eşek: Oyunda en önde eğilen oyuncuya (Ebe) verilen ad.
Güzel: Oyunda kullanılan cam parçasına verilen ad.
Kav: Oyunda kullanılan kahverengi taşa verilen ad.
Peynir: Oyunda kullanılan beyaz bir kâğıda veya mendile verilen ad.
Yastık: Oyunda duvar görevi gören oyuncuya verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Kahverengi bir taş, cam kırığı, beyaz bir kâğıt veya mendil.
Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Kav, Güzel, Peynir oyunu, en az 7 kişiyle oynan bir erkek oyunudur.
– Kav, güzel, peynir birer simgedir. “Kav”; kahverengi bir taşı, “Güzel”; cam parçasını, “Peynir” de beyaz bir kâğıdı veya mendili temsil eder.
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuna başlamadan önce oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile bir ebe belirlenir.
Seçilen ebe oyunda kullanılacak olan kayışı saklar.
֍ Kav, Güzel, Peynir oyunu, en az 7 kişiyle oynan bir erkek oyunudur.
֍ Kav, güzel, peynir birer simgedir. “Kav”; kahverengi bir taşı, “Güzel”; cam parçasını, “Peynir” de beyaz bir kâğıdı veya mendili temsil eder.
֍ Daha sonra ebe haricinde kalan oyuncular arasında Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile Yastık ve Başoyuncu seçilerek oyuncuların görevleri dağıtılır.
֍ Görev dağılımından sonra kalan oyuncular uzuneşek oyunundaki pozisyonu alır.
֍ Yastık; duvar görevi gören oyuncu iken, ebe eğilen yani eşek (ebe oyunda yastık olarak görev yapan oyuncuya en yakın olan ve ilk eğilen oyuncudur) olandır.
֍ Başoyuncu da eşeğin üstüne ilk atlayan oyuncudur.
֍ Herkes yerlerini aldıktan sonra, başoyuncu elinde kav, güzel ve peynirle koşarak ebenin üstüne atlar.
֍ Bunları çalkalayarak “kav, güzel, peynir” diye sorar ve içlerinden bir tanesini seçer.
֍ Ebe de seçmiş olduğu simgeyi bilmeye çalışır.
֍ Bilemezse başoyuncu tekrar elindekileri çalkalar, içlerinden bir tanesini seçer ve yine “kav, güzel, peynir” diye sorar.
֍ Ebe, baş oyuncunun seçmiş olduğu simgeyi bilmeye çalışır.
֍ Ebe bilene kadar başoyuncu sorularını oyun sonuna kadar aynı şekilde sorar.
֍ Bildikten sonra da oyun başa dönerek devam eder.
֍ Oyundaki amaç; en uzun süre üstte kalıp, ebeyi yormaktır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.