KIZ KAÇIRMA
Oyun Kökeni: Kız Kaçırma, Türkiye (Hatay / İskenderun) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (10 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyunda cadı ve cadının oğulları rolündeki oyuncunun, diğer oyuncuları (bütün kızları ve babalarını) kaçırıp bir yerde alıkoyması ve oyuncuların kaçmaya çalışması.
Terimler:
At: Üzerinde at kafası kuklası olan bir tahta sopa.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet At ve Cadı maskesi.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (12 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Kız Kaçırma 10 kişiden oluşan iki grup tarafından oynanır.
– Kız Kaçırma oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hafıza (Bilişsel Beceriler)
- Hafızayı Güçlendirmek
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kelime Hazinesini Arttırma
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sorumluluk
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ 10 kişiden oluşan iki grup tarafından oynanan Kız Kaçırma oyununa başlamadan önce ata binecek ve cadı maskesini giyecek olan oyuncuları belirlemek için sayışmaca yöntemiyle seçim yapılır.
֍ Burada söylenen bazı tekerlemeler şöyledir:
“Portakalı soydum,
Başucuma koydum,
Ben bir yalan uydurdum,
Duma duma dum,
Kırmızı mum,
Dolapta pekmez,
Yala yala bitmez,
Ayşecik cik cik cik,
Fatmacık cık cık cık,
Sen bu oyundan çık.“
“Çıktım erik dalına
Baktım tren yoluna
Üç gemi geliyor
Biri ağa, biri paşa
Ortancası Kemal Paşa
Kemal Paşa hasta
Çorbası tasta
Mendili ipek
İnatçı köpek.“
“Bir elmayı alladım,
Medine’ye yolladım,
Medine’nin kızları,
Kur’an okur dilleri,
Çık bak kim geliyor,
Sırma saçlı kız geliyor,
Ben bu kızı alayım,
Sırma saçı öreyim,
Ali Bey’e vereyim.“
“Anya manya kumpanya,
İkimizin arasında.“
֍ Ata binecek ve cadı olacak oyuncular belirlendikten sonra, bu iki oyuncu kendi gruplarını oluşturmak için sayışmaca yöntemiyle oyuncu seçerler.
֍ Belirli bir mesafede duran oyuncular, birbirlerine adım atarak yaklaşırlar.
֍ Kimin ayağı diğerinin üzerine gelirse cadı olan oyuncu erkeklerden, ata binecek olan oyuncuysa kızlardan birer oyuncu seçer.
֍ Bu sayışmacalara örnek olarak şu verilebilir:
“Aldım verdim,
Ben seni yendim,
Bir geldim
İki geldim,
Üçte durdum.“
֍ Gruplaşma sona erdikten sonra ata binecek oyuncu, arkasında dizilen kızların babası olur.
֍ Cadının arkasındaki erkekler de ata binen oyuncunun kızlarını kaçıran cadının oğulları olurlar.
֍ Öncelikle gruplar karşı karşıya gelirler ve birbirlerini kovalamaya başlarlar.
֍ Ardından cadı ve arkasındaki erkekler kızları kaçırmaya çalışırlar.
֍ Babaları da kızlarını korumak için atıyla cadının üstüne yürür.
֍ Cadı, bütün kızları ve babalarını kaçırıp bir yerde alıkoyar ve babanın ellerini bağlar.
֍ Cadı ve oğulları bir köşede uyuyakalırlar.
֍ Bu sırada oğullarından biri kızlardan birine yardım eder.
֍ Kurtulan kız öncelikle diğer kardeşlerini, ardından da hepsi plân yaparak babalarını kurtarırlar.
֍ Babanın kızlarını arkasına alarak oradan kaçmasıyla oyun sona erer.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.