KIZMA BİRADER
(GENEL)

Kızma birader nedir?

Almanca ismi Mensch aergere Dich nicht olan, Batı dillerinde daha çok ludo olarak anılan kızma birader oyunu, özel bölümlere ayrılmış bir oyun tahtası veya kartonu üzerinde 1 adet zar ile 4’er adet piyonla 2 veya 4 kişiyle eşli veya eşsiz olarak oynanabilen keyifli bir masa oyunudur. Oyunda amaç, oyuncunun başlangıç aşamasında kendi rengindeki köşesinde (veya kalesinde) bulunan 4 piyonunu oyun tahtası veya kartonunun ortasında bulunan kendi renk grubununa (bitiş noktası veya hedef alana) yerleştirmektir.

Ofiste kızma birader oynayarak keyifli vakit geçirebilirsiniz.

Kaç kişi ile oynanır:

Kızma Birader oyunu 2 ya da 4 kişi ile oynanır.

Oyunun kuralları:

1. Oyuna başlamak için oyucular piyon renklerini kura ile seçebilir.

2. Her oyuncu 4 piyon ile oyuna başlar.

3. Oyun tek zar ile oynanır. Her oyuncunun her turda tek zar atma hakkı vardır.

4. Oyunun başında piyonlar her oyuncunun kalesine (çıkış noktasına) yerleştirilir.

5. Piyonunu oyuna çıkartabilmek için oyuncunun zar ile 6 atması gerekir.

6. Bir karede bir adetten fazla piyon bulunamaz.

7. Oyuncu oyun alanına istediği kadar piyonunu sürebilir (Her piyon için zar ile 6 atmak şartıyla). Yani oyunda sırası gelen oyuncu zar ile 6 atarsa oyundaki piyonu oynamak yerine evinden yeni bir piyon çıkartabilir.

8. Oyuncunun oyun alanında birden fazla piyonu varsa istediği piyonu hareket ettirebilir. Rakibin piyonlarına göre strateji yaparak oynayabilir.

9. Önünde başka bir piyon varsa üzerinden atlayarak oynanabilir.

10. Oyuncunun oynayacağı karede kendisine ait bir piyon bekliyorsa o tur oynayamaz. O tur oynama hakkını kaybetmiş olur.

11. Eve ulaşmış piyonlara rakipler tarafından herhangi bir müdahale yapılamaz (Yemek gibi).

12. Rakibin piyonunun bulunduğu kareye başka bir piyon gelirse rakibin piyonu evine geri gönderilir. Rakip piyonu yeniden oynamak için yine zar ile 6 atarak oyuna dahil etmesi gerekir.

13. Dört piyonunu da evine getiren oyuncu, oyunu kazanır.

Özel Kurallar

Bazı kızma birader oyun çeşitlerinde özel kurallar uygulanmaktadır. Bu kurallar;

1. Oyun alanında bazı kareler cezalı kare olarak işaretlenmiştir. Bu karelere düşerseniz kalenize geri gidersiniz.

2. İsteğe bağlı çift zar ile oynayabilirsiniz. Bu kural oyunun daha hızlı ilerlemesini sağlar.

3. Aynı renk piyonların aynı kareye gelemeyeceğini yukarıda kurallarda belirttik. Bazı kızma birader türlerinde aynı kareye aynı renk iki piyon gelebilir. Bu şekilde blok yaparlar. Blok yapılan kare güçlendirilmiş olur. Rakipler bu taşlarınızı yiyemez.

Kızma birader oyununa nasıl başlanır?

֍ Oyunun başlangıcında her oyuncu, 4 piyonunu kendi köşesine (veya kalesine) yerleştirir.

֍ Oyun takımında farklı renklerde 4’er adet piyon vardır.

֍ Oyuncuların hangi renk piyonları kullanacağı aralarında anlaşarak veya zar atarak belirlenebilir.

֍ Oyuncunun piyonu başlangıç noktasına çıkartabilmesi için zarda 6 atması gerekir.

֍ Eğer 6 gelmemişse, piyonunu kendi köşesinden çıkartamayacağı için oyuna başlayamaz.

֍ 6 atmayı başaran oyuncu, kendi köşesinden bir piyon çıkartır ve başlangıç noktasına yerleştirir, tekrar zar atarak ilerlemeye başlar.

֍ Oyun başlangıcını hızlandırmak için rakiplerin anlaşması durumunda her oyuncu 3 kez zar atabilir.

֍ Oyuna başladıktan sonra her oyuncunun yalnızca 1 kez zar atma hakkı vardır.

Oyuna başlayabilmeniz için 6 atmanız gerekmektedir

Genel kurallar

֍ Oyunda hamleler zar atarak yapılır.

֍ Gelen sayıya göre oyuncu, oyuna soktuğu piyonunu oyun tahtası veya kartonu üzerinde saat yönünde ilerletir.

֍ Kızma birader oyununun kurallarına göre aynı karede birden fazla piyon bulunamaz.

֍ Oyuncunun ilerlediği yolda kendisine veya rakibine ait bir piyon varsa üzerinden atlayabilir.

֍ Kendisine ait 2 piyon aynı kareye geliyorsa, hamle yapamaz ve pas geçer.

֍ Rakip oyuncunun piyonuyla aynı kareye piyonunu getiren oyuncu, rakibin piyonunu yer ve yenen piyon rakip oyuncunun köşesine geri döner. Ki bu durum, oyuna adını veren “Kızma Birader” durumunu ifade eder.

֍ Hedef noktasına doğru epeyce ilerledikten sonra kendi köşesine piyonu yollanan, bu piyonu oyuna tekrar sokmak için 6 atmayı bekleyen oyuncuya “Kızma Birader” denir.

Oynayacak piyonu olmayan oyuncu, 6 atmadıkça oyuna başlayamaz

֍ Her oyuncu aynı anda birden fazla piyonla oyuna devam edebilir.

֍ Oyuna başlayan bir oyuncu, zar attığında 6 gelmişse oynadığı piyonu ilerletebileceği gibi, kendi köşesinden yeni bir piyonu da oyun içine sokabilir.

֍ Aynı yol üzerinde birden fazla piyonu varsa, hangi piyonu ilerleteceğine kendisi karar verebilir.

֍ Rakip oyuncunun piyonlarını yakalayarak kalesine geri gönderen oyuncu, hedef noktasına kendi piyonlarını yerleştirmek için avantaj elde eder. Bu noktaya gelen piyonları rahip oyuncu yiyemez.

֍ 4 piyonunu da bu alana getirmeyi başaran oyuncu, kızma birader oyununu kazanmış olur.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir