KUYTAK
Oyun Kökeni: Kuytak, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)
Üçgen Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Kuytak: Çukur, kuytu yer.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Misket.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Toprak bir alanda 5 – 6 cm çapında ve derinliğinde bir çukur kazılarak oynanır.
– Kuytak oyunu en az 2 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– Kuytak oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular toprak bir alanda 5 – 6 cm çapında ve derinliğinde bir çukur (kuyu) kazılır.
֍ Oyunculardan bir tanesi (genel olarak yaş olarak en büyük oyuncu) tarafından Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile atışını ilk yapacak oyuncu daha sonra da diğer atış yapacak oyuncuların atış sırası belirlenir.
֍ Daha sonra sayışmaca tekerlemesi sonucu belirlenen oyuncu tarafından oyuna kuyuya belirli bir uzaklıktan oyuncuların sırayla kuyuya birer el atış yapmasıyla başlanır.
֍ Eğer oyuncunun attığı misket kuyuya girerse puan alır.
֍ Bir atış hakkı daha kazanır.
֍ Eğer misket çukura girmezse sıra diğer oyuncuya geçer.
֍ Bir oyuncunun misketi kuyuya girdiğinde, kuyudan en fazla bir karış uzaklıktan ya yerden ya da diğer elini destek alarak diğer rakibin misketini vurmaya çalışır, bu şekilde ek puan alır.
֍ İkinci puan alma yolu ise oyuncu kuyudaysa ve diğer oyuncunun misketi kuyudan bir karıştan daha yakın mesafedeyse rakip oyuncunun misketini kuyuya alır.
֍ En fazla üç atışta rakibin misketini kuyunun dışına atarsa puan kazanır.
֍ Oyun başında oyuncular tarafından belirlenen puana ilk gelen oyuncu oyunu kazanır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.