MENDİL KAPMACA
(BİNGÖL)
Oyun Kökeni: Mendil Kapmaca, Türkiye (Bingöl) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Deynegli Mendil: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (Mendil bir çubuğun üzerine bağlanır)
Mendil Kapmaca – Versiyon 1 : Türkiye
Mendil Kapmaca – Versiyon 2 : Türkiye
Mendil Kapmaca (Samsun): Türkiye (Samsun / Bafra)
Mendil Kapmaca (Uluslararası):
Mendilli Simit: Türkiye (Ankara)
Olak Tartış: Kırgızistan (Olak Tartış atlar ile oynanır)
Şapka Uçurma: Türkiye (Batman / Sasun)
Yağlık Aldı: Türkmenistan (Mendil ortaya bir çubuk üzerine bağlanır)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)
Amaç: İki grup arasında, mendili grubuna getirip puan kazanmayı amaçlayan bir sportif oyundur. Oyunda bir ebe ve oyuncular bulunur. Eğer varsa bir hakem de oyuna dahil olabilir.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Mendil, bir adet İp, bir adet Düdük ve bir adet Tebeşir.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Mendil Kapmaca (Bingöl) oyunu en az 10 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Mendil Kapmaca (Bingöl) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile önce bir Hakem daha sonra da Mendilci (oyun sırasında oyun alanının ortasında durup elinde mendil tutan oyuncu) seçilir.
֍ Daha sonra kalan oyuncular arasından yine aynı yöntemle iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Oyunu oynayacak olan çocuklar önce iki gruba ayrılırlar ve iki grup kurulmuş olur.
֍ İki grup arasında en az yirmi metre, en fazla otuz metre mesafe olmalıdır.
֍ Hakem seçilen oyuncu, mendilciyi ortaya alıp etrafına iki metre yarıçapında bir çember çizer ve gruplardaki oyuncuları sıraya sokar.
֍ Her oyuncu karşı gruptan kendisine bir eş seçer ya da bu iş seçime bırakılmayıp daha adil olması için gruplarda aynı hizada bulunan oyuncular ile karşı karşıya gelir.
֍ Mendilci belirlenen yerde, elini serbest bir şekilde aşağıya doğru sarkıtır.
֍ Hakemin düdüğü veya komutu ile gruplardan birer kişi mendilcinin elindeki mendili rakibi tarafından ebelenmeden grubuna getirmek için hızlıca mendilciye doğru koşarlar.
֍ İlk gelen oyuncu mendili alıp grubuna götüremez ya da iki oyuncu da mendilcinin yanına aynı anda gelmişlerse, rakipler arasında bir kapışma başlar.
֍ Rakipler devamlı birbirlerinin dalgın anlarını kollarlar.
֍ Bu nedenle birbirlerinin, dikkatlerini dağıtmak için çeşitli hareketler yapıp, çeşitli sözler söylerler.
֍ Mendil kapılmadan mendilcinin etrafına çizilen sınırı (çemberi) aşmak yasaktır.
֍ Burada uygulanan taktiklerden biri de mendili kapıyormuş gibi yapıp almamaktır.
֍ Rakip oyuncu tarafından ebelenmeden mendili grubuna getiren oyuncu, grubuna bir puan kazandırır, eğer mendili kaptıktan sonra ebelenirse karşı grup bir puan kazanmış olur.
֍ Bu şekilde tüm oyuncular yarıştıktan sonra hangi grupta yenen oyuncu sayısı fazlaysa o grup oyunu kazanmış olur.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.