MENDİLLİ SİMİT
Oyun Kökeni: Mendilli Simit, Türkiye (Ankara) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Deynegli Mendil: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (Mendil bir çubuğun üzerine bağlanır)
Mendil Kapmaca (Bingöl): Türkiye (Bingöl)
Mendil Kapmaca (Samsun): Türkiye (Samsun / Bafra)
Mendil Kapmaca (Uluslararası):
Mendil Kapmaca – Versiyon 1: Türkiye
Mendil Kapmaca – Versiyon 2 : Türkiye
Olak Tartış: Kırgızistan (Olak Tartış atlar ile oynanır)
Yağlık Aldı: Türkmenistan (Mendil ortaya bir çubuk üzerine bağlanır)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş ve engebeli bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)
Amaç: Ebenin, elinde mendilini sallayarak nefesi kesilinceye kadar “Simit” diye bağırarak oyuncuları kovalayıp mendilini diğer oyunculara değdirmesi.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Mendil.
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Hazır mendil kullanılmadığı takdirde kare şeklinde bir kumaş kesilir ve dört tarafı dikilir.
Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Mendilli Simit oyunu en az 7 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Mendilli Simit oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Mendilli Simit oyununa başlamadan önce, oyuncuların arasındaki en büyük kişiye ebeyi belirlemek amacıyla tekerleme söyletilir:
“O piti piti karamela sepeti,
Terazi lastik jimnastik,
Dersimiz matematik,
Biz size geldik bitlendik,
Tik tik tik.“
֍ Bu aşamadan sonra ebe, mendili alır ve aşağıdaki tekerlemeyi söyleyerek yerine geçer.
“Oyunun başı,
Şu çeşmeden su taşı,
Çeşmenin suyu acı,
Kovanın dibi delik,
Bana geldi ebelik.“
֍ Ardından, bir duvara veya ağaca kapanıp 1’den 100’e kadar sayar.
֍ Bu sırada diğer oyuncular da ebenin arkasına dizilir.
֍ Ebe, saymasını bitirdikten sonra yüzünü oyunculara döner, elinde mendilini sallayarak nefesi kesilinceye kadar “simit” diye bağırarak oyuncuları kovalamaya başlar.
֍ Mendilini vurduğu ilk oyuncu, yeni ebe olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
Oyunun videosu:
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.