MERGENCİ
Oyun Kökeni: Mergenci (Tavşan, Duvar, Avcı), Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Mergenci (Tavşan, Duvar, Avcı) oyunu Öğretmen/Ebeveyn eşliğinde oynanır.
– Mergenci (Tavşan, Duvar, Avcı) oyunu en az 7 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Mergenci (Tavşan, Duvar, Avcı) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Matematik
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Taklit
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Mergenci (Tavşan, Duvar, Avcı) oyununda Öğretmen/Ebeveyn Hakem olarak bulunmaktadır.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
֍ Takım liderleri sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak takımı belirlerler.
֍ Takımlar karşı karşıya gelecek şekilde dizilirler.
֍ Hakem, 6’ya kadar sayar.
֍ Bu sürede takımlar toplanıp “Tavşan, Duvar, Avcı” figürlerinden birine karar verirler.
֍ Hakem, 3’e kadar sayar ve takımlar belirledikleri figürü yaparlar.
֍ Oyun kurallarına göre avcı tavşanı, tavşan duvarı, duvar da avcıyı yener.
֍ İki takım da aynı figürü yaparsa berabere kalmış olurlar, iki takım da birer puan alır.
֍ Duvar figürü, iki elin avuç içi de karşıya bakacak şekilde yapılır.
֍ Avcı figürü, işaret ve başparmaklar birleştirilip gözlerde tutularak dürbün şeklinde yapılır.
֍ Tavşan figürü ise iki elin işaret parmakları başın üstüne gelecek şekilde yapılır.
֍ Oyun sonunda hakem alınan puanlara göre kazanan takımı açıklar.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.