MİSKET
Oyun Kökeni: Misket, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)
Üçgen – Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Baş: Klasik misket oyunlarında en sağda veya en solda bulunan miskete verilen ad.
Başaltı: Oyun içinde Baş Misketinin hemen yanında bulunan miskette verilen ad.
Çın: Atış, hedef miskete değer fakat yerinden kımıldatamaz ise bu atışa verilen ad. Atış geçersiz sayılır. Oyundaki duruma göre ya pas geçilir ya da atış tekrarlanır (Yerinde Kaynar).
Kemik: Mermerimsi yapıda beyaz ve üzerinde desenler olan miskete verilen ad.
Naş: Baş miskete çok yakın fakat değmeksizin yapılan atışa verilen ad.
Ütmek: Oyunda yenerek bir şey kazanmak (Utmak, Kökmek, Yutmak).
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): En az 2 adet Bilye.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Misket oyunu en az 2 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– Misket oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Türkiye’de renkli cam bilyelere “Misket” denir.
֍ En çok oynanan bilye oyunları ise “Tumba”, “Kuyu” ve “Üçgen”dir.
֍ Çocuklarda el göz koordinasyonunu geliştirir.
֍ İsabetli atışlarda taktikler geliştirmesinde katkı sağlar.
ÜÇGEN
֍ Toprağa ya da sert zemine üçgen ile üçgenden 3 metre uzağa düz çizgi çizilir.
֍ Oyuncular bireysel ya da eşli olacak şekilde oynayabilirler.
֍ Oyun başlamadan her bir oyuncu üçgen içine belirledikleri kadar bilye (1 – 1, 2 – 2 ya da 3 – 3) koyarlar.
֍ Oyuncular üçgenden düz çizgiye “Eneke” dedikleri ve kendilerine ait bilyelerini düz çizgiye atarlar.
֍ Düz çizgiye en yakın kalan oyuncu birinci olur.
֍ 1’inci olan oyuncu düz çizgiden üçgene taraf ilk atışı yapar ve bunu sonraki oyuncular devam ettirir.
֍ Üçgen içindeki bilyeleri direk tek atış ile çıkartılabilir ya da üçgene en yakın olacak şekilde enekeler ile yerden atışlar yaparak çıkartılır.
֍ Üçgenden çıkartılan bilye sonrası oyuncunun enekesi üçgen içinde kalmamalı.
֍ Yoksa çıkarttıklarını üçgene geri koyarak enekesini 1 karış uzak mesafeye koymak zorundadır.
֍ Oyuncu üçgenden bilye ya da bilyeler çıkartamazsa sıra ikinci oyuncuya geçer.
֍ Bu durum üçgen içindeki bilyeler bitene kadar devam eder.
֍ Bilye oyunlarında ortak nokta, bilyeyi yuvarlayarak başka bir bilyeye çarptırmak ve onu kazanmaktır.
֍ Bilye, kıvrılan işaret parmağının içine oturtulur ve başparmakla itilerek atılır.
BAŞLIK, KAFLİK, KONDİK
֍ Oyuncular belirledikleri alanda misketlerini düz bir şekilde dizerler.
֍ 3 metre mesafedeki çizilen düz çizgiye sıralı atışlar yapılır ve en akın olan oyuncu birinci olur.
֍ Amaç, yan yana (bir çizgi oluşturacak şekilde) dizilmiş misketleri vurmaktır.
֍ Genellikle seçilen baştaki misketi (başı) vuran oyuncu tüm misketleri kazanır.
Baş: Klasik misket oyunlarında en sağda veya en solda bulunan miskettir. Bu misket vurulduğu takdirde yerdeki tüm misketler sizindir.
Başaltı: Başın hemen yanındaki miskettir.
Çın: Atış, hedef miskete değer fakat yerinden kımıldatamaz ise atış geçersiz sayılır. Oyundaki duruma göre ya pas geçilir ya da atış tekrarlanır (Yerinde Kaynar).
Kemik: Mermerimsi yapıda beyaz ve üzerinde desenler olan miskete denir. Beyaz dışında siyah, mavi, yeşil kemik misketler de oyunlarda kullanılmaktadır.
Naş: Baş miskete çok yakın fakat değmeksizin yapılan atış.
Ütmek: Oyunda yenerek bir şey kazanmak (Utmak, Kökmek, Yutmak).
KUYU
֍ Kuyu türü oyunlarda yere küçük bir kuyu kazılır.
֍ Oyunun amacı genellikle bu kuyunun içindeki misketleri eldeki misketle vurarak kuyudan çıkartmaktır.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.