MOZA (CIZ)

Oyun Kökeni: Moza (Cız), Türkiye kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 3 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Lap: Oyunda kullanılan ele sığacak büyüklükte taşa verilen ad.

Moza: Oyunda kullanılan yuvarlak hedef taşına verilen ad.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): 7 adet Yuvarlak Hedef Taşı (moza), her oyuncu için birer adet ele sığacak büyüklükte Taş (Lap) ve çizilmiş Oyun Alanı, 

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Moza (Cız) oyunu en az 3 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

 Moza (Cız) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Sevgi
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Hakem seçilir.

֍ Oyun için belirlenen alana oyuncular ve hakem tarafından oyun çizgileri çizilir.

֍ Oyun alanı için yarım bir daire çizgisi üstüne 25 – 30 cm çapında 7 tane küçük daire çizilir.

֍ Bu çizilen küçük dairelerin her birinin içine birer tane “moza” denen yuvarlak taş yerleştirilir.

֍ En dıştaki yuvarlaklar beşer puan, iç kısma yaklaştıkça daha fazla puan olacak şekilde taşların olduğu dairelere puanları yazılır.

֍ Taşların olduğu bu alana yaklaşık 6 – 7 metre uzağına 1 metrelik çizgi çizilir.

֍ Oyun çizgisi olarak belirlenen bu çizgide oyuncular dizilirler.

֍ Bir oyuncu da hakem olur ve toplanan puanların takibini yapar.

֍ Oyuncular oyundaki sıralarını belirlemek için sayışırlar.

֍ Oyuncuların her birinde “lap” denen ele sığacak büyüklükte düz bir taş bulunur.

֍ Hakem oyunu başlatmadan önce tüm oyuncuların oyun çizgisinde olduğunu kontrol eder.

֍ İlk sıradaki oyuncu elindeki taşı sürüyerek atar ve karşısındaki numara verilmiş daireler içinde duran taşları, bulunduğu daireden çıkarmaya çalışır.

֍ Eğer attığı bölgedeki taşı dairesinden çıkarmayı başarırsa o bölümde yazan puanı alır ve bir atış hakkı daha kazanır.

֍ Hakem onay verdiğinde attığı taşı alıp oyun çizgisine geri döner.

֍ Bu sefer başka bir dairede bulunan istediği taşı bulunduğu daireden çıkarmak için atış yapar.

֍ Her atış için hakemin komutunu bekler.

֍ Başarılı olamadığı atışa kadar devam eder ve diğer oyuncu oyuna başlamadan dairelerinden çıkardığı taşları tekrar yerine koyarak oyun çizgisine gelir.

֍ Hakemin komutuyla oyun sıradaki oyuncuya geçer.

֍ Tüm oyuncular atışlarını tamamladığında hakem puanları karşılaştırır ve kazananı ilan eder.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir