ORYANTİRİNG
ixitixi
Oyun Adı: ORYANTİRİNG
Süresi: 3 Saat
Müsabakanın Yapıldığı Yer: Kapalı veya Açık Alan
Oyun Türü: Bireysel veya Takım Oyunu (Aksiyon)
Katılımcı Sayısı
֍ Skor Oryantiringi: En az 10 en çok 20 katılımcı ile düzenlenmektedir.
֍ Bayrak Oryantiringi: En az 10 en çok 20 katılımcı ile düzenlenmektedir.
֍ Park Oryantiringi: En az 10 en çok 20 katılımcı ile düzenlenmektedir.
KISACA MÜSABAKANIN ANLATIMI
Kişilerin bireysel olarak ya da takımlar halinde senaryolara bağlı kalarak kendilerine verilen ipuçlarını değerlendirip tüm hedeflere geçip en kısa zamanda bitiş noktasına ulaşmak için birbirlerine karşı oynadıkları bir spor dalıdır.
Oryantiringde katılımcılar kendilerine verilen yarışma bölgesinin haritasında yönlendirdikleri oyuncuları belirtilmiş hedeflere sırasıyla ve en kısa sürede ulaştırmaya çalışırlar. Kontrol noktalarında kurumumuza ait flama ve bayraklar bulunur. Katılımcıların yönlendirdiği oyuncular flama ve bayrağın yanında bulunan Gözetmen Hakemlere ellerindeki kartı kontrol ettirerek işaretlenmesini yaptırıp noktasına ulaştıklarını kanıtlarlar. Bazı müsabakalarda kontrol kartı yerine elektronik sistem de kullanılmaktadır. İki hedef arasında hangi yolu izleyeceğine katılımcı kendi karar verir. Amaç hedefleri en kısa sürede tamamlamaktır. Tüm hedeflere ulaşamayanlar diskalifiye edilir. Katılımcıların yönlendirdiği oyuncuların birbirini izlememesi için üç dakika arayla start çıkışı verilir. Katılımcıların yönlendirdikleri oyuncular parkur boyunca karşılaşsalar dahi birbirlerini izlemeleri kesinlikle yasaktır.
Müsabakalar değişen büyüklüklerdeki açık ya da kapalı sahalarda oynanabilir. Bir müsabaka sahası doğal ya da yapay yüzeyle kaplı olabilir, saha müsabakanın niteliğine göre şekillendirilir.
Oryantiring Türleri
Kurumumuz tarafından düzenlenen üç tip oryantiring senaryosu mevcuttur;
Skor Oryantiringi: Amaç, belirlenen sürede azami sayıda hedef bulmaktır. Zaman dolduğunda takım ya da bireylerin bulduğu hedef sayısına göre puan değerlendirmesi yapılır.
Bayrak Oryantiringi: Bireysel veya takımlar halinde yapılır. Her katılımcı bulması gereken hedefe ulaştığında aynı takımdan (eğer takım olarak düzenlenmiş ise) başka bir oyuncu sonraki hedefi bulmak için çıkar.
Park Oryantiringi: Şehir içindeki park, kampüs vb. yeşil alanlarda yapılır. Bu tür müsabakalar oryantiring meraklılarına farklı bir deneyim sunduğu gibi, bu doğa sporunu şehir içine taşıyarak daha popüler hale getirmekte ve kitlelere tanıtmaktadır.
TANIMLAR
Katılımcı: Kurumumuz çalışanı (Oyuncu)’nı kamerası üzerinde izleyerek sesli komutlarla yönlendiren kişi,
Oyuncu: Katılımcı tarafından yönlendirilen kurumumuz çalışanı,
Yedek Oyuncu/lar: Müsabaka içerisinde rahatsızlanan ve/veya önemli bir durum (ailevi vb.) sebebiyle müsabakadan çıkmak zorunda kalan, kurallara uymayan, Katılımcıdan talimat gelmeden hareket eden oyuncu olması durumunda bahsi geçen oyuncunun müsabakadan çıkartılması ve çıkan oyuncunun yerine girecek kurumumuz çalışanı (yedek oyuncu özel sebeplerden dolayı müsabakadan çıkan oyuncunun yerine girdiği için Katılımcının yedek oyuncuyu seçme hakkı bulunmamaktadır. Müsabaka sırasında kurumumuzda hazır bulunan oyuncular arasından Oyun Kurulu tarafından ataması yapılır. Oyun Kurulu ataması yapılan oyuncunun kodunu (Örneğin: Oyuncu 120) Katılımcıya bildirir. Oyun Kurulu tarafından ataması yapılan oyuncuya Katılımcının itiraz etme hakkı ve değiştirilmesine yönelik bir talebi bulunamaz. Yedek oyuncu değişimi esnasında Gözetmen Hakem/ler ve Oyun Kurulu tarafından müsabakaya ara verilir. Katılımcılara ait ses ve görsel bağlantılar kesilir. Bu verilen ara müsabaka zamanına ilave edilir.
Misafir: Müsabakayı sadece ses ve görsel olarak izleyen Müsabakaya herhangi bir müdahalede bulunamayan kişi,
Hakem: Müsabaka öncesi, müsabaka esnasında ve müsabaka bitimine karar veren gerekirse anlık kararlar alan ve uygulayan Oryantiring konusunda bilgi sahibi kurumumuz çalışanı,
Gözetmen Hakem/ler: Müsabaka başından sonuna kadar müsabakayı, saklanan oyuncuyu (Hedef) ve katılımcıların yönlendirdiği oyuncuları izleyen anlık müdahale yetkisi olan müdahale yetkisi dışındaki konularda Oyun Kuruluna danışan müsabakayı başlatan ve bitirme yetkisi olan kişi/kişiler.
Oyun Kurulu: Gözetmen Hakem/lerin (müsabaka öncesi, müsabaka yapılırken ve müsabaka sonrası) yetkisi dışındaki konularda müsabakayı izleyen ve yöneten kişilerden oluşur.
Rakip/ler: Katılımcının yönlendirdiği oyuncunun karşısında bulunan müsabakaya katılan diğer Katılımcıların yönlendirdiği oyuncu/lar.
Oyun sahası: Müsabakanın gerçekleştirileceği bölge,
Müsabaka: Karşılaşma, yarış, yarışma,
Senaryo: Kurumumuz tarafından hazırlanan ve Katılımcıların gidecekleri bölgeler, bu bölgelere gitmeleri için gerekli ipuçlarının hazırlanması, bahsi geçen ipuçlarının saklanacağı yerler, yol ve güzergahlarının yazılı olduğu metin.
GENEL MÜSABAKA EKİPMANLARI
Kronometre: 2 Adet (1 tanesi Hakem, 1 tanesi Oyun Kurulu tarafından kullanılmaktadır)
Sponsor firmaların reklamlarının bulunduğu kıyafet: 1 Adet (Saklanan kurumumuz çalışanı giymektedir)
Maske: Katılımcı sayısı kadar (Gözetmen Hakem/ler ve Yedek Oyuncu/lar hariç)
Eldiven: Katılımcı sayısı kadar (Gözetmen Hakem/ler ve Yedek Oyuncu/lar hariç)
Harita: Oryantiring haritası, topografik haritanın üzerine bitki örtüsü, kayalar, küçük çukur ve tümsekler, kuru dere ve sel yatakları, su kanalları, elektrik telleri, evler vb. unsurların işaretlenmesiyle oluşturulur. Ölçek genellikle 1:5.000 veya 1:25.000 aralığında olur. Eşyükselti eğrileri, arazideki ayrıntıların görülmesine imkân verecek şekilde 5 ila 25 metre sıklığında çizilir. Harita, yarışmayı düzenleyenler tarafından hazırlanarak sporculara yarışma öncesinde verilir.
SI: Sporcular ellerindeki okuyucuları kontrol noktalarında okutarak bir sonraki hedefe giderler
Pusula: Haritanın doğru yorumlanması ve kerteriz alma amacıyla yaygın olarak kullanılmakla birlikte zorunlu değildir. Gerek tecrübeli gerekse acemi sporcuların sadece harita ile oryantiring yapması mümkündür. Oryantiring pusulaları haritayla birlikte kullanılabilmesi için şeffaf tabanlı yapılırlar. Parmak pusulası tek elde harita ile taşınabilmesi için parmağa takılabilen pusula tipidir.
Giyim: Kolay kuruyan sentetik kumaşlar tercih edilir. Kolların ve özellikle bacakların çalı ve dikenlerden korunması için uzun kollu tişört ve pantolon giyilir. Böylece doğada bulunan kene gibi zararlı böceklerin ısırmasına karşı da koruma sağlanır. Çalı ve dikenlerden daha iyi korunmak için tozluk da kullanılabilir.
Ayakkabılar: Koşuya uygun ve zemini iyi tutan herhangi bir spor ayakkabısı kullanılabilir. Oryantiring için özel üretilen çivili ayakkabılar da bulunmaktadır.
Maske ve gözlükler: Maskeler oyuncuların yüzlerini korumak için giydikleri güvenlik araçlarıdır. Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında takılan bu gözlükler gözleri, burnu, burun deliklerini, ağzı ve kulakları tamamen kapatmakta ve korumaktadır.
Oryantiring Formaları ve Pantolonları: Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen kıyafetlerdir. Bu kıyafetler oyuncuya hareket serbestliği sağlar. Hem çevresel nesnelerden hem de yüzeydeki taş gibi engellerden ya da sert yüzeylerden korur.
Dirseklik ve Dizlik: Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen oyuncuların diz, dirsek hatta kalça eklemleri pedlerle vurmanın etkilerinden korumaktadır.
Eldivenler: Oyuncuların ellerini, parmaklarını ve parmak eklemlerini çevresel nesnelerden korur. Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen koruyucu eldivenler ellerdeki yaralanmaları önlemektedir.
Atletik Koruyucu: Diğer sporlarda olduğu gibi oryantiring sporunda da oyuncuların hızlı hareket eden objelerden etkilenme olasılığı bulunmaktadır.
Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen atletik koruyucular iki kısımda belirlenmiştir;
- Erkek oyuncular genellikle hassas anatomik bölgelerini acı verici vurulmalardan ve yaralanmalardan korumak için atletik destekler ve genital bölge koruyucuları giyerler.
- Kadın oyuncular için de pelvik koruyucular ve özel spor sütyenleri kullanılmaktadır.
Başvuran katılımcı sayısına göre belirlenen oyuncu sayısına eşit şekilde kurumumuz çalışanları ve yedek oyuncular kurumumuz tarafından müsabaka başında belirlenir.
Müsabakaya katılacak oyuncu sayısına uygun şeklide belirlenen oyun sahası ve metrekaresi eğer Oyun Kurulu tarafından uygun görülmüş ise oyun başında tüm Katılımcılara drone yardımı ile oyun sahası yukarıdan ve aşağıdan gezdirilecektir. Böylece müsabakada Katılıcımlar oyun sahasına yabancılık çekmeden gezebilecektir. Daha sonra yapılan kura sisteminde katılacak oyuncular iki takıma (Eğer müsabaka takım olarak planlanmış ve organize edilmiş ise) ayrılır. Takımlar en az 10’ar kişiden oluşmaktadır.
Hakem, Oyuncuları takımların başlangıç bölgesinde otomatik sayaç sistemi tarafından 300 saniye bekletilirler. Bu süre Katılımcıların taktik ve senaryo üretmeleri ve yönlendirecekleri oyuncu ile müsabaka öncesi son bir kez durum değerlendirilmesi, gerekli kontrollerin yapılması için verilmektedir. Süre sonunda müsabaka Hakemin daveti ile başlar.
Müsabaka anında yerden ve yukarıdan (drone ile) çekimler devam edecektir (eğer Oyun Kurulu tarafından uygun görülmüş ise). Misafir katılımcılar müsbakayı bu şekilde de izleyebilecektir.
Katılımcılar yönlendirdikleri oyuncuları görsel olarak kamera sisteminden izleyerek sesli komut ile gidecekleri bölgeye hareket ettirirler. Belirlenen süre (300 saniye) dolduktan sonra Burada dikkat edilecek en önemli husus Katılımcıların yönlendirdikleri oyuncular asla sözlü bir talimat gelmeden hareket etmeyecekler ve hedefi görseler dahi hedefe doğru gitmeyeceklerdir.
GENEL KURALLAR
- Her oyuncu kurumumuz tarafından verilen kamuflajı, maskeyi ve diğer tüm koruyucu ekipmanları (Maske ve gözlükler, Dirseklik ve Dizlik, Eldivenler, Atletik Koruyucu vb.) kullanmak zorundadır. Kişisel hiçbir ekipman müsabaka sırasında kullanılmayacaktır.
- Hakemin düdüğüne, müsabakanın kurallarına ya da güvenlik kurallarına uymayan her oyuncu (talimat katılımcıdan gelmiş ise) ceza alır ve hanesine puan yazılır. Eğer kurallara uymayan oyuncunun kendisi ise (talimat katılımcıdan gelmemiş ise) kurumumuz oyuncuyu müsabaka esnasında değiştirerek katılımcıya yedek oyuncu temin edecek katılımcı ve/veya takımı olarak ceza almayacaktır,
Müsabaka başlamadan önce Hakem ve Gözetmen Hakem/ler tarafından müsabakada kullanılacak ekipmanlar teste tabi tutulur. Sorun gözlenmesi durumunda yenisi ile değiştirilir. Daha sonra oyuncular sahaya davet edilir. Oyuncular Katılımcıların stratejileri dahilinde oyun sahasındaki yerlerini alırlar ve müsabaka başlar.
NASIL OYNANIR
Ormanlık bir alanda ya da şehir içindeki bir bölgede, önceden yerleştirilmiş hedefleri harita yardımıyla en kısa sürede bulmanın hedeflendiği oryantiring sporu yön bulmak odaklı olarak düzenlenmektedir.
Katılımcılara verilen haritalar üzerindeki hedeflere tek tek ulaşarak finiş noktasına en hızlı şekilde ulaşan Katılımcının yönlendirdiği oyuncu kazanan ilan edilir. Oyuncular, Katılımcılara verilen harita üzerinde görülen hedeflere ulaşmak için sadece pusula, hedeflere yerleştirilen ipuçları ve içgüdülerini (katılımcıların) kullanmaktadırlar. Alanda karşılaştıkları başka sporcuları takip etmeleri ise kesinlikle yasak. Bu karşılaşmaları engellemek için Katılımcıların yönlendirdikleri oyunculara üçer dakika arayla start verilmektedir. Katılımcıların başlangıç ve bitiş saatleri arasındaki fark çıkartılarak müsabaka kazananı belirlenir. En kısa zaman dilimi müsabakayı tamamlayan oyuncuların start noktasına ulaşması sonrası Oyun Kurulu tarafından açıklanır.
Katılımcılar adına müsabakaya katılan oyuncular müsabaka içerisinde sadece onların gözü olarak hareket etmektedirler. Oyuncular üzerinde bulunan sözel ve görsel ekipmanların Katılımcıya ait telefon, bilgisayar, tablete aktarılması sonrası Katılımcı tarafından yönlendirdiği oyuncuya verdikleri talimat ve direktifler sayesinde rakip oyunculardan önce hedefe varması olarak kurgulanmıştır.
Tüm müsabakalarda (Skor oryantiringi, Bayrak oryantiringi, Park oryantiringi) en temel kural oyuncuların müsabakayı en erken zamanda tamamlamak üzere birbirleri ile rekabet etmesidir.
Her müsabakanın spesifik hedefi müsabaka öncesinde belirlenir ve Katılımcılar bilgilendirilir.
Oryantiring güvenlik kuralları açısından çok disiplinli ve tüm koruyucu ekipmanların kullanılması zorunludur.
MÜSABAKAYI BİTİRME
Müsabakanın başında verilen görevin tamamlanması (hedefin bulunması ve hedefe dokunma) neticesinde müsabaka tamamlanır.
֍ Hedefe ilk dokunan oyuncuyu yönlendiren katılımcı müsabakayı kazanan olarak ilan edilir.
OYUNCUNUN UYMASI GEREKEN KURALLAR
֍ Oyuncular müsabaka sırasında sadece kurumumuz tarafından verilen suyu içebilirler. Bunun haricinde oyuncuların müsabaka sırasında yeme ve içmeleri kesinlikle yasaktır.
֍ Oyuncular kurumumuz tarafından verilen ekipmanları (Sponsor firmaların reklamlarının bulunduğu kıyafet, Maske, Eldiven, Harita, SI, Pusula, Giyim, Ayakkabılar, Maske ve gözlükler, Oryantiring Formaları ve Pantolonları, Dirseklik ve Dizlik, Eldivenler, Atletik Koruyucu vb.) kullanmak zorundadır. Kişisel hiçbir ekipman müsabaka sırasında kesinlikle kullanılmayacaktır.
Bu kurallara ve talimatlara aykırı hareket eden oyuncular müsabakadan çıkartılır ve yerine yedek oyuncu girer.
KATILIMCININ UYMASI GEREKEN KURALLAR
֍ Katılımcının yönlendirdiği oyuncu ile samimi konuşmalara kesinlikle girmeyecektir.
֍ Katılımcının yönlendirdiği oyuncuya sadece “Oyuncu” diye hitap edecektir.
֍ Oyuncu kendisine “Oyuncu” dışındaki tüm hitap ve seslenişler oyuncu tarafından talimat olarak algılanmayacak ve talimatlara uyulmayacaktır.
֍ Katılımcının Oyuncuya vereceği talimatlar örnek olarak şu şekildedir;
- “Oyuncu düz git.“
- “Oyuncu sola dön.“
- “Oyuncu çam ağacından sağa dön.“
- “Oyuncu alışveriş merkezinin içine gir.“
- “Oyuncu hedefe dokun.“
֍ Katılımcı, Hakem, Gözetmen Hakem/ler, Oyun Kurulu ve kurumumuz kararlarına riayet edecek herhangi bir itiraz ve değiştirilmesini istediği bir husus olması durumunda alt kısımda bulunan (İtiraz etme hakkı) maddesine uygun şekilde kurumumuza yazılı (e-posta) olarak yapacaktır.
KATILIMCININ OYUNDAN ÇIKARTILMASI
֍ Katılımcının oyuncu ile irtibatı sadece Katılımcının oyuncuya verdiği sesli talimatlardan oluşmaktadır. Müsabaka sırasında Oyun Kurulu tüm Katılımcıların oyuncular ile yaptığı konuşmaları dinlemekte olup en ufak bir olumsuz durumda müdahalede bulunma yetkisine sahiptirler. Alt kısımda Katılımcıların uymaması durumunda oyundan çıkartılacağı belirtilen maddelere uygun davranılmadığı Katılımcının yönlendirdiği oyuncu tarafından şikayet edilirse ve/veya Oyun Kurulu tarafından belirlenirse bahsi geçen Katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabakadan çıkartılır. Bu durumda Katılımcılara yaptıkları ödeme iade edilmez.
֍ Katılımcının katıldığı müsabaka içerisinde irtibatta olduğu tek kişi yönlendirdiği oyuncudur. Müsabaka esnasında dış sesler tamamen kapatılır veya açık bırakılır. Bu karar Gözetmen Hakem/ler ve Oyun Kurulu tarafından verilir. Katılımcılar diğer Katılımcıların sesini kesinlikle duyamaz. Buna rağmen Katılımcı müsabaka içerisinde hiçbir siyasi, dini, sportif ve benzeri propaganda yapamaz. Yapması durumunda bahsi geçen Katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabakadan çıkartılır. Bu durumda Katılımcılara yaptıkları ödeme iade edilmez.
֍ Katılımcının yönlendirdiği oyuncuya karşı söylediği tüm kötü sözler Katılımcının müsabakadan çıkartılmasına sebeptir. Hiçbir sebep ve nedenden dolayı kötü söz söyleyemez. Oyuncunun şahsına, oynadığı oyuna, diğer oyunculara, kurumumuza ve benzeri her türlü kişi, kurum ve düşünceye ait söz söylemesi kesinlikle yasaktır. Yapması durumunda bahsi geçen Katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabakadan çıkartılır. Bu durumda Katılımcılara yaptıkları ödeme iade edilmez.
֍ Müsabaka başlangıcında veya müsabaka oynanırken Katılımcı tarafından yönlendirdiği oyuncuya herhangi bir talimat gelmemesi durumunda hareket etmeyen bir oyuncuya 10 dakika bekleme süresi verilmektedir. 10 dakikayı geçen bekleme süresinde Gözetmen Hakem/ler tarafından Oyun Kuruluna bildirilmesi sonrası Katılımcının kurumumuza verdiği iletişim telefonları üzerinden aranarak konu hakkında bilgi istenecek eğer Katılımcının herhangi bir işinin çıktığı, internetinde kopukluk olması veya herhangi bir sebepten dolayı müsabakaya devam edememesi durumunda masa hakemi kendisine verilen talimat ile Katılımcının yönlendirdiği oyuncuyu diskalifiye ederek bahsi geçen Katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabakadan çıkartılır. Bu durumda Katılımcılara yaptıkları ödeme iade edilmez.
֍ Aynı müsabakada Katılımcı tarafından yönlendirdiği oyuncuya herhangi bir talimat gelmemesi nedeniyle beklemeye geçen oyuncunun yönlendirdiği Katılımcının aynı şekilde davranış sergilemesi (ilk on dakika içerinde oyuna dönmesi sonrası tekrarlayan bir durum oluşursa) Oyun Kurulu bahsi geçen Katılımcıyı 5’inci dakikada diskalifiye eder bahsi geçen Katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabakadan çıkartılır. Bu durumda Katılımcılara yaptıkları ödeme iade edilmez.
İTİRAZ ETME HAKKI
Katılımcıların kurum kararlarına ve müsabakaya itiraz etme hakkı bulunmakta (itiraz etme ve değiştirilmesine yönelik bir talebi bulunamaz yazan oyun kısımları hariç) olup tüm itirazlar kurumumuza yazılı (e-posta) olarak yapılır. Yazılı olarak yapılan itirazlar ve değiştirilmesine yönelik talepler Katılımcı/Katılımcılar tarafından müsabakanın tamamlanma saatinden itibaren en geç 24 saat içerisinde yapılması gerekmektedir. Bu süre dışında yapılan itirazlar ve değiştirilmesine yönelik talepler kurumumuz tarafından kabul edilmeyecektir.
Kurumumuza yapılan tüm yazılı itirazlar ve kararın değiştirilmesine yönelik talepler en geç 7 (yedi) iş günü içerisinde cevaplanıp yazılı olarak başvuru yapan Katılımcıya/Katılımcılara yazılı (e-posta) olarak bildirilecektir. Eğer Katılımcının yaptığı itiraz ve değiştirilmesine yönelik talep kurumumuz tarafından uygun bulunursa kurumumuz haklı ve/veya haksız sebepleri bahsi geçen Katılımcıya/Katılımcılara yazılı olarak bildirecek ve kararın Katılımcıya/Katılımcılara yazılı olarak bildirildiği tarihten itibaren en geç 7 (yedi) iş günü içerisinde bahsi geçen Katılımcıya/Katılımcılara müsabakaya katılım bedeli için yaptığı/yaptıkları ödeme/ödemeler iade edilir. Başka hiçbir işlem (Müsabakanın iptali, müsabakanın baştan yapılması vb.) yapılmaz.
Katılımcı ve misafirlerin zevk alması en büyük amacımız olmakla beraber Oyuncu ve Yedek Oyuncu/ların sağlık ve güvenlikleri en temel ilkemizdir. Bu yüzden müsabaka öncesi, müsabaka sırasında ve müsabaka bitimine kadar oyunun oynanacağı bölgede kurumumuz çalışanı Gözetmen Hakem/ler ve Oyun Kurulu görev almaktadırlar. Senaryoya aykırı hareket eden tüm kurumumuz çalışanı Katılımcıların yönlendirdiği oyuncular tespit edilip gerekli uyarılar anlık yapılmaktadır. Kurumumuzda görev alan senaristler oyun senaryolarını hazırlarken Katılımcıların ve misafirlerin müsabakadan keyif almasını sağlarken aynı zamanda kurum çalışanlarımızın temiz ve sağlıklı şekilde en az Katılımcıların ve misafirler kadar müsabakalardan zevk almasını, oyun oynarken keyifli saatler geçirmesini sağlamaktadır.