PANİTBALL
ixitixi
Oyun Adı: PANİTBALL
Süresi: 1 Saat
Müsabakanın Yapıldığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Takım Oyunu (Aksiyon)
Katılımcı Sayısı
– Bayrağı Ele Geçirme: Takımlar en az 6 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
– Tek Bayrak: Takımlar en az 6 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
– Zamanı Durdurmak: Takımlar en az 10 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
– Woodsball: Takımlar en az 10’ar kişiden oluşmaktadır.
– Speedball: Takımlar en az 3 en çok 8 kişiden oluşmaktadır.
– Senaryo Paintball: Takımlar en az 10 en çok 30 kişiden oluşmaktadır.
Kişilerin bireysel olarak ya da takımlar halinde rakiplerini yenmek için yarıştıkları bir spordur. Daha genel tanımıyla karşılıklı 2 takımın çeşitli senaryolara bağlı kalarak birbirlerine karşı oynadıkları bir grup oyunudur. ‘’Paint’’ ve ‘’Ball’’ kelimelerinin birleşmesiyle meydana gelen bu İngilizce kökenli kelime ‘’Boya Topu’’ anlamına gelmektedir. Fakat uluslararası platformlarda da Paintball adını almış ve oynanan tüm ülkelerde de bu isimle tanımlanmaktadır.
Oyuncular paintball tabancaları tarafından fırlatılan içi suda çözünür boya dolu jelatin kapsüller ile rakiplerini vurarak oyunda ilerler. Paintballlar zehirsiz, çevre dostu, suda çözünür polimerden yapılmaktadır.
Oyunlar değişen büyüklüklerdeki açık ya da kapalı sahalarda oynanabilir. Bir oyun sahası doğal ya da yapay yüzeyle kaplı olabilir, saha oyunun niteliğine göre şekillendirilir ve oyuncular tarafından taktik örtü olarak kullanılır.
Paintball oyununda farklı oyun tipleri vardır;
֍ Bayrak yakalama,
֍ Eleme,
֍ Cephane limiti,
֍ Belirli bir noktayı savunma ya da belirli bir noktaya saldırma,
֍ Oyun sahasına saklanmış belirli objeleri ele geçirme gibi varyasyonlar içerebilir.
Kurumumuz tarafından oynanan altı tip senaryo mevcuttur;
Bayrağı Ele Geçirme
Amaç karşı takımın bayrağının ele geçirilmesidir. Bu senaryoda hangi takım karşı takımın bayrağını vurulmadan ele geçirirse o takım skor olarak öne geçmekte ve avantaj sağlamaktadır. Takımlar en az 6 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
Tek Bayrak
Tek bir bayrağın ortada sabitlenmesi ve her iki takımın da aynı bayrağa yönelmesi ve alması şeklindedir. Bu senaryoda da bayrağı alıp kendi başlangıç noktasına vurulmadan varan takım skor elde etmiş olur. Takımlar en az 6 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
Zamanı Durdurmak
Müsabakadaki amaç rakip takımı tümüyle işaretleyerek saf dışı bırakmak ve karşı takımın başlangıç noktasında bulunan düğmeye basmak ve zamanı durdurmaktır.
Düğmeye basan ve zamanı durduran takım skor olarak avantaj elde etmiş olur. Ancak kesin skor verilmeden önce hakemin işaretlemelere dair kontrolü gerçekleşir ve nihai skor düğmeye basan takıma verilir. Müsabaka süresi tamamlanana kadar kim daha fazla skor elde ettiyse o takım müsabakayı kazanır. Takımlar en az 10 en çok 20 kişiden oluşmaktadır.
Woodsball
Geniş ormanlık arazide oynanır. Kurumumuz senaristleri tarafından hazırlanan ve Katılımcılardan gelecek istekler doğrultusunda belirlenen ve katılımcı sayısına bağlı olarak kurumumuz senaristleri tarafından kurgulanan hikaye ve senaryoların hayata geçirilmesidir. Takımlar en az 10’ar kişiden oluşmaktadır.
Speedball
Katılımcı sayısının az olduğu zaman küçük sahalarda ve hızlı tempoda oynanır. Speedball oyunları 15 saniye gibi çok kısa sürelerle oynanır. Genelde en fazla 20 dakikaya kadar çıkar.
Takımlar en az 3 en çok 8 kişiden oluşmaktadır.
Senaryo paintball
Bu oyunlarda kurgusal ya da tarihi olaylar ve karakterler canlandırılır. Katılımcılardan gelecek istekler doğrultusunda belirlenen ve katılımcı sayısına bağlı olarak kurumumuz senaristleri tarafından hazırlanan senaryoların gerçekleştirilmesini kapsamaktadır. Takımlar en az 10 en çok 30 kişiden oluşmaktadır.
TANIMLAR
Katılımcı: Kurumumuz çalışanı (Oyuncu)’nı kamerası üzerinde izleyerek sesli komutlarla yönlendiren kişi,
Oyuncu: Katılımcı tarafından yönlendirilen kurumumuz çalışanı,
Yedek Oyuncu: Kurallara uymayan, katılımcıdan talimat gelmeden hareket eden oyuncu olması durumunda bahsi geçen oyuncunun müsabakadan çıkartılması ve çıkan oyuncunun yerine girecek kurumumuz çalışanı,
Misafir: Müsabakayı sadece ses ve görsel olarak izleyen Müsabakaya herhangi bir müdahalede bulunamayan kişi,
Hakem: Müsabaka öncesi, müsabaka esnasında ve müsabaka bitimine karar veren gerekirse anlık kararlar alan ve uygulayan paintball konusunda uzman kurumumuz çalışanı,
Yardımcı Hakem: Müsabakayı yöneten ve idare eden Hakeme bilgi aktaran onun verdiği direktiflere uygun hareket eden paintball konusunda bilgi sahibi kurumumuz çalışanı,
Müsabaka: Karşılaşma, yarış, yarışma,
Oyun sahası: Müsabakanın gerçekleştirileceği bölge,
GENEL MÜSABAKA EKİPMANLARI
Paintball Silahı: Paintball silahı rakibinizi boya topları ile vurmaya yarayan temel oyun ekipmanıdır. Paintball silahının bir besleme gözü bulunmakta ve buradan boya topları yüklenir. Paintball silahları sıkıştırılmış hava tankı ya da karbondioksit tankı ile çalışmaktadır.
Boya Topu: Paintball silahında cephane olarak kullanılan boya topları küre şeklinde jelatin kapsüllerdir ve polietilen glikol, diğer zehirsiz suda çözünür maddeler ve boya içerirler. Boya toplarının kalitesi topun kabuğunun kırılganlığı, şeklinin mükemmel yuvarlaklıkta olup olmamasına ve dolgunun kalınlığına göre değişmektedir. İyi kalite toplar mükemmel küre şeklindedir, vuruş anında patlamalarını garanti etmek için çok ince kabukludurlar ve müsabaka sırasında gizlenemeyen ya da çıkartılamayan kalın, parlak renkli dolguya sahiptirler. Günümüzde kullanılan hemen hemen tüm paintball topları çevreye zarar vermeden toprakta çözünebilen niteliktedir. Boya toplarının yapımında kullanılan tüm maddeler yenilebilir kalitede ve insan sağlığına ve çevreye zararsızdır. Boya topları 0.50” (.50 kalibre) ve 0.68” (.68 kalibre) gibi farklı boyutlarda olabilmektedir.
Maske ve Gözlükler: Maskeler oyuncuların yüzlerini boya topundan korumak için giydikleri güvenlik araçlarıdır. Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında takılan bu gözlükler gözleri, burnu, burun deliklerini, ağzı ve kulakları tamamen kapatmakta ve korumaktadır,
Paintball Formaları ve Pantolonları: Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen kıyafetlerdir. Bu kıyafetler oyuncuya hareket serbestliği sağlar ve hem boya topundan hem de yüzeydeki taş gibi engellerden ya da sert yüzeylerden korur.
Dirseklik ve Dizlik: Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen oyuncuların diz, dirsek hatta kalça eklemleri pedlerle vurmanın etkilerinden korumaktadır.
Eldivenler: Paintball toplarının ellere, parmaklara ve parmak eklemlerine etkileri oldukça acı verici olabilmekte ve geçici sakatlıklara yol açabilir. Oyuncular çoğu zaman yüzükoyun yatmak, sürünmek durumunda kalır ve bu ellerde yaralara, zedelenmelere yol açabilir. Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen koruyucu eldivenler ellerdeki yaralanmaları önlemektedir.
Kronometre: Masa Hakemi ve Oyun Kurulu tarafından müsabaka sırasında kullanılan katılımcıların yönlendirdikleri oyuncuların oyun sürelerini hassas bir şekilde ölçmeye yarayan sayaç.
Atletik Koruyucu: Diğer sporlarda olduğu gibi paintball sporunda da oyuncuların hızlı hareket eden objelerden etkilenme olasılığı bulunmaktadır.
Kurumumuz tarafından temin edilen müsabaka sırasında giyilen atletik koruyucular iki kısımda belirlenmiştir;
- Erkek oyuncular genellikle hassas anatomik bölgelerini acı verici vurulmalardan ve yaralanmalardan korumak için atletik destekler ve genital bölge koruyucuları giyerler.
- Kadın oyuncular için de pelvik koruyucular ve özel spor sütyenleri kullanılmaktadır.
Başvuran katılımcı sayısına göre belirlenen oyuncu sayısına eşit şekilde kurumumuz çalışanları ve yedek oyuncular kurumumuz tarafından müsabaka başında belirlenir. Müsabakaya katılacak oyuncu sayısına uygun şeklide belirlenen oyun sahası ve metrekaresi oyun başında tüm katılıcımlara drone yardımı ile oyun sahası yukarıdan ve aşağıdan gezdirilecektir. Böylece müsabakada katılıcımlar oyun sahasına yabancılık çekmeden gezebilecektir. Daha sonra yapılan kura sisteminde katılacak oyuncular iki takıma ayrılır. Takımlar en az 3’er kişiden oluşmaktadır.
Hakem Oyuncuları takımların başlangıç bölgesinde otomatik sayaç sistemi tarafından 300 saniye bekletilirler. Bu süre katılımcıların taktik ve senaryo üretmeleri ve yönlendirecekleri oyuncu ile müsabaka öncesi son bir kez durum değerlendirilmesi, gerekli kontrollerin yapılması için verilmektedir. Süre sonunda müsabaka hakemin daveti ile başlar.
Müsabaka anında yerden ve yukarıdan (drone ile) çekimler devam edecektir. Misafir katılımcılar müsbakayı bu şekilde izleyecektir.
Katılımcılar yönlendirdikleri oyuncuları görsel olarak kamera sisteminden izleyerek sesli komut ile hareket edecekleri ve/veya saklanacakları bölgeye hareket ettirirler. Belirlenen süre (300 saniye) dolduktan sonra Katılımcılar yönlendirdikleri oyuncuları tamamen kendisini yönlendiren katılımcının verdiği talimatlara uyarak karşı takım oyuncularını vurmaya çalışacaktır. Burada dikkat edilecek en önemli husus katılımcıların yönlendirdikleri oyuncular asla sözlü bir talimat gelmeden hareket etmeyecekler ve hedefi görseler dahi kesinlikle ateş etmeyeceklerdir.
Genel Kurallar
- Müsabaka içerisinde vurulan her oyuncu silahını havaya kaldırır ve müsabakaya başladığı alana geri döner ve burada 30 saniye bekledikten sonra müsabakaya tekrar başlar.
- Silahı arızalanan, silahında gazı ya da mermisi biten oyuncular silahlarını havaya kaldırırlar ve kenara gelirler. Buradan da müsabakaya başladığı alana geri döner ve burada 30 (otuz) saniye bekledikten sonra müsabakaya tekrar başlar. Silahını havaya kaldıran hiçbir oyuncu vurulamaz. Bilinçli şekilde vurduğu tespit edilen oyuncular hakem tarafından müsabakaya başladığı alana geri döner ve burada 60 (altmış) saniye bekledikten sonra müsabakaya tekrar başlar. Aynı hareketi bir kez daha tekrarlarsa hakem tarafından müsabakaya başladığı alana geri gönderilir ve burada 180 (yüz seksen) saniye bekledikten sonra müsabakaya tekrar başlar. Aynı hareketi bir kez daha tekrarlarsa hakem tarafından müsabakaya başladığı alana geri gönderilir ve müsabakadan çıkartılır. Bahsi geçen katılımcıya ait ses ve görsel bağlantılar kesilir ve müsabaka dışında kalır. Bu andan sonra müsabakayı sadece misafir katılımcı olarak izleyebilecektir.
- Oyuncular birbirine yakın mesafeden ateş açamaz. Oyuncular kendilerini yönlendiren katılımcılardan böyle bir talimat gelse dahi kesinlikle bu talimata uymayacaklardır. En az ateş etme mesafesi 5 metre olarak belirlenmiştir.
- Her oyuncu kurumumuz tarafından verilen kamuflajı, maskeyi ve diğer tüm koruyucu ekipmanları (Maske ve gözlükler, Dirseklik ve Dizlik, Eldivenler, Atletik Koruyucu vb.) kullanmak zorundadır. Kişisel hiçbir ekipman müsabaka sırasında kullanılmayacaktır.
- Müsabaka sahasına girene kadar ve müsabakadan çıktıktan sonra her oyuncu silahının emniyetini kapatmak zorundadır. Burada tüm sorumluluk oyuncuya aittir bu konuda katılımcının hiçbir sorumluluğu yoktur,
- Hakemin düdüğüne, müsabakanın kurallarına ya da güvenlik kurallarına uymayan her oyuncu (talimat katılımcıdan gelmiş ise) ceza alır ve karşı takımın hanesine puan yazılır. Eğer kurallara uymayan oyuncunun kendisi ise (talimat katılımcıdan gelmemiş ise) kurumumuz oyuncuyu müsabaka esnasında değiştirerek katılımcıya yedek oyuncu temin edecek katılımcı ve takımı olarak ceza almayacaktır,
Müsabaka başlamadan önce hakem ve yardımcı hakemler tarafından müsabakada kullanılacak Paintball silahı(ları) sürat testine ve atış testine tabi tutulur. Sorun gözlenmesi durumunda yenisi ile değiştirilir. Daha sonra boya topları ve gerekli ekipmanların kontrolü tamamlandıktan sonra oyuncular sahaya davet edilir. Oyuncular katılımcıların stratejileri dahilinde oyun sahasındaki yerlerini alırlar ve müsabaka başlar.
Oynanış Şekli
֍ Katılımcılar adına müsabakaya katılan oyuncular müsabaka içerisinde sadece onların gözü olarak hareket etmektedirler. Oyuncular üzerinde bulunan sözel ve görsel ekipmanların internet üzerinden katılımcıya ait telefon, bilgisayar, tablete vb. aktarılması sonrası katılımcı tarafından yönlendirdiği oyuncuya verdikleri talimat ve direktifler sayesinde rakip oyuncuları vurması üzerine kurgulanmıştır.
֍ Tüm müsabakalarda (Bayrağı Ele Geçirme, Tek Bayrak, Zamanı Durdurmak, Woodsball, Speedball, Senaryo paintball) en temel kural oyuncuların müsabakada hiç vurulmadan tamamlamak üzere birbirleri ile rekabet etmesidir. Bir dizi kural müsabakadaki vuruşların geçerliliğini belirler, bazı müsabakada istisnasız, koşulsuz her vuruş geçerli sayılmaktadır. En yaygın varyasyon, vuruşun geçerli sayılması için boya topunun patlamış olması ve vurulan oyuncuda belli büyüklükte bir iz bırakmasıdır. Elenen oyuncular oyun sahasını müsabaka öncesi belirlenen bölgelerden terk etmektedir. Bir oyuncunun elenmesi karşı takıma puan kazandırır. Belirlenen müsabaka kurallarına göre elenen oyuncu daha sonra müsabakaya tekrar katılabilir ya da müsabakadan tamamen çıkartılabilir.
֍ Her müsabakanın spesifik hedefi müsabaka öncesinde belirlenir ve katılımcılar bilgilendirilir.
֍ Paintball güvenlik kuralları açısından çok disiplinli ve tüm koruyucu ekipmanların kullanılması zorunludur. Katılımcı ve misafirlerin zevk alması en büyük amacımız olmakla beraber oyuncu ve yedek oyuncuların sağlık ve güvenlikleri en temel ilkemizdir.
Katılımcı ve misafirlerin zevk alması en büyük amacımız olmakla beraber Oyuncu ve Yedek Oyuncu/ların sağlık ve güvenlikleri en temel ilkemizdir. Bu yüzden müsabaka öncesi, müsabaka sırasında ve müsabaka bitimine kadar oyunun oynanacağı bölgede kurumumuz çalışanı Gözetmen Hakem/ler ve Oyun Kurulu görev almaktadırlar. Senaryoya aykırı hareket eden tüm kurumumuz çalışanı Katılımcıların yönlendirdiği oyuncular tespit edilip gerekli uyarılar anlık yapılmaktadır. Kurumumuzda görev alan senaristler oyun senaryolarını hazırlarken Katılımcıların ve misafirlerin müsabakadan keyif almasını sağlarken aynı zamanda kurum çalışanlarımızın temiz ve sağlıklı şekilde en az Katılımcıların ve misafirler kadar müsabakalardan zevk almasını, oyun oynarken keyifli saatler geçirmesini sağlamaktadır.