PARMAK
(AZERBAYCAN)

Oyun Kökeni: Parmak, Azerbaycan kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

İğne – İğne (İynə – İynə): Azerbaycan

Sayma (Sanama): Azerbaycan

Parmak (Barmaq): Azerbaycan

Parmakla Sayma (Barmaq Sanadı): Azerbaycan

Sayma (Sanama): Azerbaycan

Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan

Oyun Türü: Oda Oyunu

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Parmak oyunu Azerbaycan’da en çok yaz tatili (bayram) günlerinde çocuklar ve gençler arasında yaygın olarak oynanan eski oyunlardan biridir.

Bu oyun bazı yörelerde “Sayma” (Sanama), “Parmakla Sayma” (Barmaq Sanadı), bazı yörelerde ise “İğne – İğne” (İynə – İynə) olarak adlandırılsa da daha çok “Parmak oyunu” (Barmaq Oyunu) olarak anılır.

Parmak oyunu en az 2 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Parmak (Azerbaycan) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Çeviklik
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kavrama Becerisi
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Sorumluluk
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Taklit
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Tüm oyuncular oyun alanında toplanırlar ve bir çember oluştururlar.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe seçilir.

֍ Oyuncular ellerini açar ve üst üste koyarlar.

֍ Sonra ebe aşağıdaki tekerlemeyi söyler ve her parmağın üzerine bir hece (kelime) işaret eder.

Əl-əl-əllənə,

Sən vurginən çəpənə,

Əldən çıxdı kəpənə,

Şah, şux, şaha bacı,

Molla dedi, çək əlini.

֍ Bazen, ellerini yere koyduktan sonra ebe yukarıdaki kelimelerin yerine şu kelimeleri (tekerleme) söyler:

Bər, bər inci,

Bər kəşinci,

Şam ağacı,

Şatır keçi.

Qoz ağacı,

Qotur keçi.

Happan,

Hoppan,

Yarıl,

Yırtıl,

Su iç,

Qurtul.

֍ Qurtul” hecesine (kelime) hangi parmak düşerse, o parmak elenir.

֍ Bu işlem tüm parmaklar çıkana kadar devam eder.

֍ Ebe sona parmağın sahibinin kulağını tutar ve şöyle der:

Razi ha balam razi,

Tikib donunu dərzi.

Abbası verim xərclə,

Toyun təzədən başla.

Qarğa qur,

Qarğa istəyirsən, quş?

֍ Oyuncu karga (qarğa) ya da kuştan (quş) birini seçer.

֍ Oyuncunun seçtiği gökten uçana veya etrafta görünene kadar ebe oyuncunun kulağını çeker.

֍ Yerde kalan oyuncular kaybeden oyuncuyu taklit eder.

֍ Ebe, kuş ve karga yerine başka herhangi bir canlıyı da seçenek olarak sunabilir.

֍ Böylece oyun baştan başlayarak aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir