PATOK LELE
Oyun Kökeni: Patok Lele, Endonezya (Batı Sumatra) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Çubuk: Yaklaşık kırk cm uzunluğunda ve üç cm çapında bir tahta parçası.
Kazık: Yaklaşık 10 cm uzunluğunda ve yaklaşık üç cm çapında küçük tahta parçası.
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Çubuk ve eşit miktarda Kazık.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (12 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun Batı Sumatra köylerinde sık sık oynanmaktadır.
– Çocuklar, gençler ve yetişkinler tarafından oynanabilen bu oyun hem erkekler hem kadınlar tarafından sık sık oynanır.
– Bu oyun genellikle avlu veya tarla gibi geniş bir alanda oynanır çünkü kazık parçalarını atmak ve vurmak için yeterli alana ihtiyaç vardır.
– Oyun sırasında atılan çubukların oyuncuların yüzüne gelmemesi için koruyucu yüz kaskı kullanılmalıdır.
– Patok Lele oyunu en az 4 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Patok Lele oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular, oyun alanına oval bir çukur kazarlar (Genellikle zemini birkaç santimetre kazarak yapılır. Çukur boyutu çok derin değildir, kazıkların sadece dörtte biri ile yarısı kadar olur. Bu çukur, yerinden sıçrayana kadar vurulacak kazıkların konulacağı bir yer görevi görmektedir.).
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi takımlarını seçerler.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
֍ Takım liderleri taş – kağıt – makas yöntemi yaparak oyuna başlayacak takımı belirlerler.
֍ İlk olarak kazık, bir ucu dışarıda duracak şekilde çukura yerleştirilir.
֍ Bir çubuk kullanarak, dikey olarak sıçrayana kadar kazığın ucuna vurulur.
֍ Kazık sıçrar ve kişinin tüm gücüyle öne doğru vurmasıyla kazık olabildiğince ileri sıçrayabilir.
֍ Kazığın düştüğü noktaya bakılır.
֍ Çubuk kullanılarak çukur ile kazığın düştüğü yer arasındaki mesafe ölçülür.
֍ Toplam değer, kazığa vuran oyuncunun puanına göre elde edilir.
֍ En çok puanı toplayan takım kazanır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
Oyunun videosu:
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.