PIRNUG HOL
Oyun Kökeni: Pırnug Hol, Türkiye (Bitlis) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 11 kişi ile oynanır)
Amaç: Rakip takımın kalesine en fazla top sokarak en fazla puanı kazanmak.
Terimler:
Hakem: Oyun esnasında takımların puanlarını tutmak, takım oyuncuları sorduğu zaman aktarmak, takımlar arasında puanlarda ihtilafa düşülmesi durumunda bilgisi, kararı ve aktardığı bilgiye itiraz edilmeyen kişiye verilen ad.
İhtilaf: Anlaşmazlık, aykırılık, uyuşmazlık, ayrılık.
Primitif: İlkel
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): İki adet Kale (dört adet kale direğinden oluşur), bir adet Tahta Top (Tenis topu büyüklüğünde) ve her oyuncu için birer adet ucu kanca şeklinde Tahta Sopa (ortalama 60 cm uzunluğunda ve 1 cm kalınlığında).
Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Hokey oyunun primitif bir şekli olan Pırnug Hol oyunu Daron (Muş, Batman / Sasun, Bitlis, Muş / Bulanık) yöresinde sonbahar aylarında oynanır.
– Her bir takımın kendine ait bir kalesi vardır ve rakip topu bu kalenin içine sokmaya çalışır.
– 10 oyuncu, 20 oyuncu bazen daha fazla oyuncu oyuna katılabilir.
– Oyun düz bir ovada veya otlukta oynanır.
Oyunun Oynanışı
֍ Arazinin ortasına 50 – 60 cm çapında bir daire çizilir.
֍ Oyuncular oyun alanını belirledikten sonra Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile oyuncular arasından bir Hakem seçilir.
֍ Kalan oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile iki takım lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
֍ Hakem gözetiminde takım liderleri tarafından takımların kaleleri belirlenir ve işaretlenir (kale direği ile).
֍ Kale direği olarak çoğunlukla büyük taşlar (10 – 20 cm büyüklüğünde) kullanılır.
֍ Takım liderleri sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak takımı belirler.
֍ Kaybeden takım lideri istediği kaleyi seçer.
֍ Her bir takımın kendine ait bir kalesi vardır ve rakip topu bu kalenin içine sokmaya çalışır.
֍ Hakem haricinde tüm oyuncuların elinde ucu kanca şeklinde olan bir sopa bulunur.
֍ Oyun başlamadan oyuncular kendi saha çizgileri üzerine, birbirlerinden 5 – 10 metre uzaklıkta olacak şekilde dizilir.
֍ İlk takımdan bir oyuncu sopa ile yerde bulunan ahşap topa vurur ve rakip sahaya gönderir.
֍ Başarabilirse ilk atışta rakip takımın kalesine (iki taş arasından geçirir) sokarak puan kazanmaya çalışır.
֍ Rakip takımın kalesine sokulan her topun değeri 1 puandır.
֍ İlk vuruşun yapılmasından sonra oyuncular sahaya girer.
֍ Her bir takım sopa darbeleri ile topu rakip takımın kalesine sokmaya ve puan almaya çalışır.
֍ Oyun bu şekilde 1 – 2 saat devam eder.
֍ Doğal olarak en çok puanı alan takım kazanmış sayılır.
Kaynakça: https://www.houshamadyan.org