SAKLAMBAÇ
(AFYONKARAHİSAR)

Oyun Kökeni: Saklambaç, Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bakınacak: Özbekistan

Battı Buluk (Saklambaç)Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çaşınmak: Kırgızistan

Gizlenmecek: Özbekistan

Gizlempeçek: Türkmenistan

Hakkul – Hukkul: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Harar: Türkiye (Niğde)

Kukalı Saklambaç: Türkiye

Kumulmacak: Özbekistan

Marlamkaş: Kazakistan

Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 

Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Saklambaç (Azerbaycan): Azerbaycan

Saklambaç (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)

Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe): Türkiye

Yummaca: Türkiye (Kocaeli Karamürsel / Kızderbent köyü)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 3 kişi ile oynanır)

Amaç: Ebenin saklanan oyuncuları bulması.

Terimler:

Kale: Ebenin ve oyuncuların sobeleme işlemini ve ebenin sayma işlemini yapacağı yer adı.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Saklambaç (Afyonkarahisar) oyunu en az 3 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Saklambaç (Afyonkarahisar) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Koşma
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyundan önce aşağıdaki tekerleme (ya da bir başkası) söylenerek sayışma yapılır ve Ebe belirlenir.

Oooo! Portakalı soydum,

Başucuma koydum,

Ben bir yalan uydurdum,

Duma duma dum,

Kırmızı mum,

Dolapta pekmez,

Yala yala bitmez,

Ayşecik cik cik cik,

Fatmacık cık cık cık,

Sen bu o-yun-dan çık…

֍ Bir kale belirlenir.

֍ Ebe kalede gözlerini kapatarak belli bir sayıya kadar (30, 40 ya da 50 gibi) yavaş yavaş sayar.

֍ Sayma bitince “Önüm arkam, sağım solum sobe, saklanmayan ebe” der ve gözlerini açar.

֍ Ebe olan kişi, saklanan oyuncuların hangisinin nereye saklandığını bulmaya çalışır.

֍ Gördüğü oyuncunun adını ve saklandığı yeri söyleyerek sobeler.

֍ Ebe herkesi bulursa (sobelerse) içlerinden birini ebe seçer ya da ilk sobelenen oyuncu ebe olur.

֍ Eğer ebenin söylediği kişi ve yer yanlış olursa – yani yanlış kişiyi sobelerse – o zaman bütün oyuncular “Çanak çömlek patladı” diyerek yerlerinden çıkar ve aynı ebeyle oyun yeniden başlar ve aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir