SAKLAMBAÇ
(SAKARYA)

Oyun Kökeni: Saklambaç, Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bakınacak: Özbekistan

Battı Buluk (Saklambaç)Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çaşınmak: Kırgızistan

Gizlenmecek: Özbekistan

Gizlempeçek: Türkmenistan

Hakkul – Hukkul: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Harar: Türkiye (Niğde)

Kukalı Saklambaç: Türkiye

Kumulmacak: Özbekistan

Marlamkaş: Kazakistan

Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 

Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Saklambaç (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Saklambaç (Azerbaycan): Azerbaycan

Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)

Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe): Türkiye

Yummaca: Türkiye (Kocaeli Karamürsel / Kızderbent köyü)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Ebenin saklanan oyuncuları bulması.

Terimler:

Başlangıç Noktası: Ebenin gözleri kapatarak saymaya başladığı alana verilen ad.

Söbelemek: Oyunda kaleye ebeden önce gelmek veya ebenin gördüğü oyunculardan önce başlangıç noktasına ulaşmış olduğunu bildirmek.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Yaklaşık yarım saat kırk dakika kadar sürer.

Adını “saklanmaktan” aldığı bilinmektedir.

Saklambaç (Sakarya) oyunu en az 8 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Saklambaç (Sakarya) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Koşma
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe seçilir.

֍ Ebe bir duvar, ağaç veya benzeri bir yere yaslanarak gözleri yumar.

֍ Ebe elliye bazen de yüze kadar (sayma sayısı oyun başında oyuncular tarafından belirlenir) birer birer saymaya başlar.

֍ Ebenin gözlerini yumarak elliye bazen de yüze kadar birer birer saydığı bir yer vardır.

֍ O sırada diğer oyuncular bir köşeye saklanır.

֍ Ebe bunları görüp tanımaya ve ebelemeye çalışır.

֍ Ebe diyelim ki bir oyuncuyu gördü, “Ramis seni görüm, söbe” der ve bu arada da başlangıç noktasına koşup elini değdirir ve ebelikten çıkar, yeni ebe belirlenmiş olur.

֍ Tüm oyuncular saklandığı yerden ortalığa çıkar ve oyun yeniden başlar.

֍ Ebenin gördüğü oyuncu ebeden önce elini başlangıç noktasına değdirirse ebenin ebeliği devam eder.

֍ Ebe diğer saklananları aramaya devam eder.

֍ Ebe hiç bir oyuncunun yerini bulup da söbeleyemezse, ebe değişmez ve ebenin ebeliği devam eder.

֍ Söbelenen oyuncu yeni ebe olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir