SAKLAMBAÇ
ÜŞÜYNEN BİTTİ (SOBE SOBE)
Oyun Kökeni: Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe), Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Bakınacak: Özbekistan
Battı Buluk (Saklambaç): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)
Çaşınmak: Kırgızistan
Gizlenmecek: Özbekistan
Gizlempeçek: Türkmenistan
Hakkul – Hukkul: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Kumulmacak: Özbekistan
Marlamkaş: Kazakistan
Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Saklambaç (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Saklambaç (Azerbaycan): Azerbaycan
Saklambaç (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)
Yummaca: Türkiye (Kocaeli / Karamürsel / Kızderbent köyü)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)
Amaç: Ebe’nin saklanan oyuncuları bulması ve sobelemesi.
Terimler:
Çanak Çömlek Patladı: Ebe’nin yanlış oyuncuyu sobelemesi.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe) oyunu en az 8 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyundan önce aşağıdaki şekilde sayışma yapılarak oyuncular arasından bir Ebe belirlenir.
“Üşüynen bitti,
Ucu yitti,
Bal ballı hoca,
Ballı hoca.
Şaptan şabadan,
Kuş dili cabadan.“
֍ Daha sonra kale belirlenir.
֍ Ebe kalede gözlerini kapatarak belirlenen sayıya kadar (20 – 30 gibi) sayar.
֍ Sayma bitince;
“Yanın yören,
Sağım solum sobe,
Saklanmayan ebe” der ve gözlerini açar.
֍ Ebe saklanan oyuncuları bulmaya başlar.
֍ Ebe herkesi bulursa (sobelerse) içlerinden birini ebe seçer, veya en önce sobelenen ebe olur.
֍ Eğer ebe yanlış kişiyi sobelerse “Çanak çömlek patladı” olur.
֍ Oyun yeniden başlar ve aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.