SEK SEK
(BURDUR)
Oyun Kökeni: Sek Sek, Türkiye (Burdur / Mamak köyü) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Çizgi: Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)
Ekaria Dukaria: Hindistan
Hinkelbaan: Hollanda
Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)
Marelles: Fransa
Rayuela: Arjantin
Pico: Vietnam
Sek Sek (Balıkesir): Türkiye (Balıkesir)
Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan
Templehupfen: Almanya
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Kayrak: Yaklaşık 5 cm x 8 cm ölçülerinde dikdörtgen şeklinde taş.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Tebeşir ve her oyuncu için birer adet Kayrak.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Sek Sek (Burdur) oyunu kazanımları:
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Eş Güdüm (Koordinasyon)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Yere yan ve dikey olarak kare ya da daireler çizilir.
֍ İstenildiği sayıda çizilebilir.
֍ Dikdörtgen şeklinde “kayrak” adı verilen taş kullanılır.
֍ Kare ya da dairelerin içerisine birden başlayarak sayılar verilir.
֍ Oyuncuların oyuna katılım sıraları belirlenir.
֍ Sırası gelen, birinci bölgeden başlayarak elindeki kayrağı atar.
֍ Kayrağın olduğu bölgeye basılmaz.
֍ O bölgeden atlamak gerekir.
֍ Oyuncu tek ayağı üzerinde, çizgilere ve kayrağın olduğu bölgeye basmadan turu bitirmeye çalışır.
֍ Hata yapmadan bitirirse, kayrağını iki numara yazılı bölgeye atar.
֍ Tüm numaralı yerlerde aynı kuralları uygulayarak ilerler.
֍ Oyuncu, kayrağı atması gereken yere atamaz veya sek sek yürümek yerine iki ayağı ile basarsa ya da çizgilere basarsa “yanmış” olur.
֍ Böylece, sıra diğer oyuncuya geçmiş olur.
֍ Bir turu bitiren bir “gama” almış olur.
֍ Oyunun bitiminde en çok “gama” alan, oyunu kazanmış olur.
֍ Oyunun bir başka şeklinde ise, atılan kayrak ayakla sürttürülerek kaydırılır ve belirlenen bölgelere getirilir.
Oyunun bir başka anlatımı şöyledir:
֍ Bu oyun en fazla iki veya üç kişi ile oynanır.
֍ Kayrak adı verilen düz, küçük ve yuvarlak taşlar seçilir.
֍ Yere yaklaşık 3 x 1 metre ebatlarında bir dikdörtgen çizilir.
֍ Bu dikdörtgen üç eşit parçaya bölünür.
֍ Daha sonra bu dikdörtgenin sonuna yine aynı ebatlarda yatay bir dikdörtgen daha çizilir ve eşit parçaya bölünür.
֍ Oyuncuların her birinin elinde “kayrak” adı verilen taşlar vardır.
֍ Birinci oyuncu, elindeki kayrağı ilk bölüme atar.
֍ Tek ayağı ile o kayrağı ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci bölümlere sekerek götürmeye çalışır.
֍ Her bölümde kayrağa en fazla bir kez vurabilir.
֍ Bir defada diğer bölüme geçiremezse, diğer oyuncuya sıra geçer.
֍ Oyuncu, beşinci bölüme geldiği zaman mola verebilir.
֍ Yine aynı şekilde geri döner.
֍ Bu kez, kayrağı ikinci bölüme atar ve oradan devam eder.
֍ Eğer hiç hata yapmadan beş bölümü de geçebilirse, birinci bölüm o oyuncuya ait olur ve oraya hiç kimse basamaz.
֍ Eğer oyuncu, kayrağı gerekli bölümün içine atamazsa; kayrak, çizgi üzerine gelirse; bir kare atlayarak geçerse veya oyun sırasında ayağını yere değdirirse “yanmış” olur.
֍ Oyun sırası diğerlerine geçer.
֍ Oyunda en fazla ev alan kişi, oyunun birincisi olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.