SIRAMAN

Oyun Kökeni: Sıraman, Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Birdirbir: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Birdirbir (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Birdirbir (Bingöl): Türkiye (Bingöl

Birdirbir (Burdur): Türkiye (Burdur)

Birdirbir (Şanlıurfa): Türkiye (Şanlıurfa)

Eşşek Beli: Azerbaycan

Hey Mafi: Türkiye (Burdur)

Hostana: Azerbaycan

Hucur – Mucur: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 20 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyircilerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Çökek: Çukur, bataklık, sazlık

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (17 – 35 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Sadece dini bayramlarda köyün 17 yaşından 35 yaş arası 20 – 30 köy delikanlısı tarafından oynanan seyirlik bir oyundur.

İddia değil görsellik ön plandadır.

Sıraman oyunu en az 20 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Sıraman oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hafıza (Bilişsel Beceriler)
  • Hafızayı Güçlendirmek
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kelime Hazinesini Arttırma
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Tüm oyuncular oyun alanında toplanır.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile ilk eğilecek oyuncu belirlenir.

֍ İlk eğilecek oyuncu belini bükerek eğildikten sonra oyunculardan bir tanesi “hayda bre” diyerek zıplayarak belini bükerek eğilen oyuncunun sırtına iki elini birden yaslayarak “eşeğin üstüne atlar”casına öbür tarafa atlar.

֍ Üzerinden atladığı oyuncudan bir – iki metre mesafe bıraktıktan sonra sonra o bükülür.

֍ Daha sonra sırasıyla diğer oyuncular aynı şekilde atlarlar.

֍ Sırayla herkes bükülür, sırası gelen oyuncular “hayda bre” diyerek zıplar, iki elini bükülen oyuncunun sırtına koyarak “eşeğin üstüne atlar”casına öbür tarafa atlarlar.

֍ Bir – iki metre sonra atlayan oyuncu bükülür.

֍ Bütün oyuncular tek tek atladıktan sonra belini bükerek eğilen ilk oyuncu kendisi üzerinden ilk atlayan oyuncunun üzerinden atlar.

֍ Tüm oyuncular aynı şekilde atlamaya devam ederler.

֍ Bu şekilde bütün köyün yolları en az bir kez gezilerek tamamlanır.

֍ Böylece bayram coşkusu bütün köye yaygınlaştırılmış olur.

֍ Köyün kadınları oynayan delikanlıları seyrederler.

֍ Ortalama yarım saatlik oyunun sonunda, köy meydanında sofralar gelir.

֍ Hem istirahat edilir, hem de birlikte yemek yenir.

֍ Bayram yağmurlu olursa da çamur – çökek denmez oynanır, yemek köy odasında yenir.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir