TİKOÇA
Oyun Kökeni: Tikoça, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Öncelikle Tikoça oyunu açık veya kapalı alanda oynanabilir.
– Grup olarak oynanan bir oyundur.
– Yani 1 – 2 kişi ile oynanmaz diyebiliriz.
– Ek olarak oyunu oynamak için herhangi bir malzeme gerekmemektedir.
– Hangi grupta oyuncuların hepsi yanarsa o grup kaybeder.
– Tikoça oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Sorumluluk
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup oyuncuları seçilmiş ve oyuncular iki gruba ayrılmış olur.
֍ Grup liderleri Sayışma Tekerlemesi yöntemi ile oyuna başlayacak grubu belirlerler.
֍ Tikoça alanı ve onu çevreleyen dış bir bölge belirlenir. Yani 2 bölge belirlenir.
֍ Bu 2 grup belirlenen 2 ayrı bölgeye gidecektir.
֍ Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile Tikoça grubu kim olacak o belirlenir.
– Tikoça Grup
– Diğer Grup
֍ Sonrasında Tikoça grubu kendi bölgesine gider ve diğer grup ise dış bölgeye gider.
֍ Her iki grup da kendi bölgesinde çift ayağıyla yere basabilir.
֍ Tikoça grubu kendi alanının dışında yani kendi bölgesinin dışında sekerek ilerlemek zorundadır. Oyunda kural gereği böyle ilerleme mevcuttur.
֍ Tikoça grubunun oyuncuları dış alanda sekerek diğer grubun oyuncularına dokunmaya çalışırlar.
֍ Eğer tikoça grubundan bir oyuncu diğer gruptaki bir oyuncuya dokunursa o oyuncu yanmış olur.
֍ Yani kısaca tikoça grubu dış alanda sekerek diğer grubun oyuncularına dokunmaya çalışır.
֍ Ayrıca seken oyuncular yani sekerek ilerleyen oyuncular çift ayağıyla yere basarlarsa kendi bölgelerine kaçmak zorundadırlar.
֍ Eğer kaçarken yakalanırlarsa yanarlar yani oyun dışı olurlar.
֍ Böylelikle tüm oyuncuları yanan grup oyunu kaybetmiş olur.
֍ Grubunda oyuncu bulunan takım oyunu kazanır.
֍ Oyuncusu sıfırlanan grup oyunu kaybeder.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.