TOKUÇ
Oyun Kökeni: Tokuç, Türkiye (Ordu) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)
Dokuz Kiremit: Türkiye (Aydın)
Dombik: Türkiye
Dumbala: Türkiye
Kula: Türkiye
Taş Kule: Türkiye
Tombiliş: Türkiye
Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)
Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)
Yedi Kule (Hatay): Türkiye (Hatay)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Top (kumaş parçalarından yapılır) ve Kırık Kiremit Parçaları.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun için kırık kiremit parçaları ve çaputlardan (kumaş parçalarından) yapılmış bir top gerekmektedir.
– Tokuç oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Tokuç oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Tüm oyuncular oyun alanında toplanırlar.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe seçilir.
֍ Ebe tarafından kiremitler üst üste dizilir.
֍ Ebe kiremitleri dizdikten sonra 3 metre uzağına düz bir çizgi çizer (bu çizginin uzunluğu oyuncu sayısına göre belirlenmekte olup en az 1,5 metre uzunluğundadır).
֍ Daha sonra ebe kiremitlerin başına geçer.
֍ Oyuncular taşların 3 metre kadar gerisine çizilmiş olan bir çizginin arkasında dizilirler.
֍ Oyuncular ellerindeki toplar ile taşları devirmeye çalışırlar.
֍ Eğer deviremezlerse, ebe topu alıp oyunculara doğru atar.
֍ Kime vurursa, oyunun yeni ebesi o oyuncu olur.
֍ Eğer, oyuncular topla taşları devirirlerse, topu alıp uzağa doğru fırlatırlar.
֍ Ebe topu alana kadar devrilen taşları yerine dizmeye çalışırlar.
֍ Ebe gelinceye kadar taşları dizerlerse ebe “Tokuç” olur ve tekrar taşların başına geçer.
֍ Eğer dizemezlerse ebe topla birisine vurur.
֍ Ebenin top ile vurduğu oyuncu (ebe topu attığı zaman top yere düşmeden bir kaç oyuncuya değmiş ise topun ilk temas ettiği oyuncu sayılır. Bu kural oyunun her aşaması için geçerlidir) yeni ebe olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.