TOP SOLA KOŞ SAĞA
Oyun Kökeni: Top Sola Koş Sağa, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Top Yetiştirme: Türkiye
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 13 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Hakem: Bir anlaşmazlığı çözmek için iki tarafın başvurduğu kimse ya da kendisine seçme yetkisi verilen bilirkişi.
İhtilaf: Anlaşmazlık, aykırılık, uyuşmazlık, ayrılık.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her takım için birer adet Plastik Top.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun bir Hakem eşliğinde oynanır.
– Top Sola Koş Sağa oyunu ne kadar fazla oyuncu ve oyuncu sayısının artması ile birlikte ne kadar çok takım kurulursa o kadar fazla eğlenceli olmaktadır.
– Mümkün ise her takımın en az 6 kişiden oluşması oyuna canlılık katmaktadır.
– Top Sola Koş Sağa oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Sorumluluk
- Sosyal – Duygusal
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Hakem belirlenir.
֍ Oyun sırasında oyuncular, takımlar ve takım liderlerinin ihtilafa düşülmesi durumunda Hakemin verdiği kararlara itiraz edilemez.
֍ Daha sonra kalan oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi takım oyuncularını seçerler.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
֍ Takım liderleri sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak takımı belirlerler.
֍ Takım liderleri oyun sırasında kendi takımlarında bulunan oyuncuların diziliş sırasına kendileri karar verirler.
֍ Diziliş sırası belirlendikten sonra takım oyuncuları takım oyuncuları yanında bulunan diğer takım arkadaşı ile arasında bir adım boşluk bırakarak yan yana dizilirler.
֍ Takımlar rakip takım oyuncularının yüzlerini görecek şekilde dururlar.
֍ Takımlar arasında ise dört adım boşluk bırakılarak oluşturulur.
֍ Takım liderleri birer adet top alarak kendi takımlarının en başına (sağ tarafa) geçerler.
֍ Hakem takımların birbirleri arasındaki mesafeyi ve takım oyuncularının takım arkadaşları ile arasındaki mesafeyi kontrol eder.
֍ Herhangi bir sıkıntı görürse bunu düzeltilmesini sağlar.
֍ Hakem oyun gidişatını etkilemeyecek fakat oyunu da rahatça gözleyecek şekilde oyun alanının ortasında bekler.
֍ Her şeyin uygun olduğunu gördükten sonra bir işaretle (düdük sesi yada başla komutu gibi) oyunu başlatır.
֍ Oyun, takım liderinin topu yanındaki arkadaşına ve gövdesini sola doğru bükerek vermesiyle başlar.
֍ Topu yanındaki arkadaşına veren oyuncu hemen sırasının sonuna (sol başa) geçer.
֍ Oyunu ilk önce başlatıp (sağ baştaki oyuncu) sıranın sonuna geçen oyuncu tekrar sağ başta kalıncaya kadar oyun devam eder.
֍ Oyunun başlangıcındaki düzene ilk ulaşan takım oyunu kazanır.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.