TOP YUVARLAMA

Oyun Kökeni: Top Yuvarlama, Türkiye kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Top Sola Koş Sağa: Türkiye

Top Yetiştirme: Türkiye

Tünel Topu: Türkiye

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (25 kişi ile oynanır)

Amaç: Atışları başarılı şekilde tamamlamak ve sonrasında en son oyuncunun oyunun başlangıç çizgisine ulaşan takım olmak.

Terimler:

Hakem: Oyun esnasında takımların puanlarını tutmak, takım oyuncuları sorduğu zaman aktarmak, takımlar arasında puanlarda ihtilafa düşülmesi durumunda bilgisi, kararı ve aktardığı bilgiye itiraz edilmeyen kişiye verilen ad.

İhtilaf: Anlaşmazlık, aykırılık, uyuşmazlık, ayrılık.

Parkur: Oyun oynanan bölgede takımların yarıştığı alana verilen ad.

Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her takım için birer adet 7 numara Basketbol Topu.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Rakip takımlar arasındaki mesafe en az 2 metre olmalıdır.

Aynı takım oyuncular arasında 50 cm mesafe bulunmakta ve oyuncuların tümünün parkuru tamamlamaları gerekmektedir.

Oyun 2 takım şeklinde ve takımlar 12 oyuncudan oluşur.

Top Yuvarlama oyunu ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Oyunda ayrıca birde hakem görev alır.

Bu oyunda ceza veya ödül yoktur.

Top Yuvarlama oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Sorumluluk
  • Sosyal – Duygusal
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyun başlamadan önce düz ve geniş oyun alanı bulunur.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.

֍ Bu işlem yapıldıktan sonra oyuncular arasında sayışma ya da kura çekme yöntemi ile Hakem belirlenir.

֍ Oyun sırasında oyuncular, takımlar ve takım liderlerinin ihtilafa düşülmesi durumunda Hakemin verdiği kararlara itiraz edilemez.

֍ Takım liderleri kalan oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.

֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.

֍ Takım liderleri oyun sırasında kendi takımlarında bulunan oyuncuların diziliş sırasına kendileri karar verirler.

֍ İki rakip takım oyuncuları yüzleri birbirine bakacak şekilde dizilirler.

֍ Rakip takımlar arasındaki mesafe en az 2 metre olmalıdır.

֍ Daha sonra takım oyuncuları takım liderinin söylediği şekilde sıraya girerler.

֍ İki rakip takım oyuncuları da kendi sıralarında sağa doğru dönerek bu sefer kendi takım oyuncularının sırtlarına bakacak şekilde dururlar.

֍ Oyuncular arasında 50’şer cm uzaklık bırakana kadar aralarında boşluk bırakırlar.

֍ Bu mesafeyi ayarlamak hakemin görevidir. Takım liderleri de hakeme bu konuda yardım etmektedirler.

֍ Takım liderleri rakip takımın oyuncuları arasındaki mesafeyi kontrol etme ve itiraz etme hakkı bulunmaktadır.

֍ Hakemin ve takım liderlerinin ikisinde onay vermesi durumunda oyuncular ayarlanan oyun bölgelerinde hareket etmeden ve düzeni bozmadan beklerler.

֍ Hakem herhangi bir sıkıntı görürse bunu düzeltilmesini sağlar.

֍ Hakem oyun gidişatını etkilemeyecek fakat oyunu da rahatça gözleyecek şekilde oyun alanının ortasında bekler.

֍ Takım liderleri de ellerine oyunda kullanacakları topu alarak kendi takımlarının en başına geçerler (diğer oyuncuların durduğu şekilde sırtları takım oyuncularına gelecek şekilde) ve hakemden gelecek başlama işareti beklerler.

֍ Hakem her şeyin uygun olduğunu gördükten sonra bir işaretle (düdük sesi yada başla komutu gibi) oyunu başlatır.

֍ Daha sonra tüm oyuncular oyun düzenini ve sıralamayı bozmadan bacaklarını açarlar.

֍ Takımların en önünde bulunan oyuncu (takım lideri) topu arkadaşlarının bacaklarının arasından yuvarlayarak en arkadaki oyuncuya ulaştırır.

֍ Eğer ulaştıramazsa koşarak gider ve topu alıp tekrardan sıranın en başına geçerek atışını tekrarlar.

֍ Bu atışı başarana kadar aynı işlemi yapar.

֍ En arkada topu alan oyuncu koşarak en öne gelerek topu takım arkadaşlarının bacakları arasından atar.

֍ Bu şekilde yer değiştirme işlemi ilk oyuncu en öne gelinceye kadar devam eder.

֍ İlk oyuncu en öne gelip, bitiş çizgisini (oyunun en başında ilk oyuncunun (takım liderinin) durduğu yere elindeki top ile gelince oyun tamamlanmış olur.

֍ Tüm oyuncuların atışlarını başarılı şekilde tamamlaması ve sonrasında en son oyuncunun oyunun başlangıç çizgisine ulaşan takım oyunun kazananı olur.

֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir