UZUN EŞEK
(AFYONKARAHİSAR)

Oyun Kökeni: Uzun Eşek, Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çotulum EşşekTürkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çörtün Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Dibra Kalesi (Kala Dibrançe): Arnavutluk

Hırik Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Kara Tavuk (Uzun Eşek): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Uzun Eşek: Türkiye

Uzun Eşşek: Türkiye

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)

Amaç: Eşeğin çökertilmesidir.

Terimler:

Yönetici (Direk): Oyun içindeki en kilolu oyuncu

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Yöneticinin sırtını yaslayacağı düz bir alan (Duvar, ağaç, direk vb.).

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

İki takımın oynadığı yöneticisi olan bir oyundur. Yönetici genellikle oyun içindeki en kilolu kişidir. Yönetici, direk olarak ta adlandırılır. Uzuneşek direk olmadan oynanamaz. Direk sırtını bir ağaca veya bir duvara dayayıp sağlamca durduktan sonra yüzünü oyunculara doğru çevirir.

En az 6 oyuncu ve 1 yönetici ile oynanır.

Uzun Eşek (Afyonkarahisar) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kavrama Becerisi
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular eşit sayıda iki takıma ayrılır.

֍ İlk “yatacak” takım kura ile veya sayışılarak belirlenir. Sayışma:

İlli milli,

Doğan dilli,

Kaldır kapak,

Tohum, tüfek, fişek!

biçiminde bir ona bir ötekine parmakla gösterilerek söylenir.

֍ Sayışmanın sonunda parmak hangi takımın oyuncusunu gösteriyorsa o takım yatar.

֍ Yatacak takımın ilk oyuncusu kafasını yastığın bacakları arasına sokarak omuzlarını yastığın bacaklarına dayar, takımın diğer üyeleri de kafalarını sırayla öndeki arkadaşlarının bacakları arasına koyarak, öndeki arkadaşların bacaklarına sarılarak baş aşağı şekilde bir insan zinciri oluşturarak dizilir.

֍ Sıra sıra dizilen sırtlara atlamak için diğer takım sabırsızlık içinde beklemektedir.

֍ Çökertilmek için iştahımızı kabartan bu sırtlara uzunca bir mesafeden koşarak gelir ve zıplayarak lop diye bütün gücümüzle oturur.

֍ Amaç eşeğin çökertilmesi olduğundan hep aynı kişinin üzerine atlanarak o kişinin direnci kırılmaya çalışılır.

֍ Oyunları oynarken herhangi bir düzen ya da sıra olmaz.

֍ Oyuncular atladıktan sonra yukarıdakilerin hareket etmeleri yasaktır.

֍ Birinci amaç yatan takımı atlamanın şiddetiyle devirmektir.

֍ Devrilen takım yeniden yatar.

֍ Atlayanlar yere değerse kaybetmiş olup yatarlar.

֍ Eğer yatan takım devrilmemişse ve atlayan takım oyuncularından hiçbiri yere değmemişse atlayan takımın ilk atlayanı direğe parmaklarıyla tuttukları sayıyı gösterir.

֍ Bu sayı beşten büyük olamaz ve elin birisinin parmaklarıyla gösterilir.

֍ Yatan takımın başındaki de düşündüğü sayıyı bağırır ve eğer atlayanların gösterdiğini bilirse, atlayan takım yatar.

֍ Yoksa yatanlar yeniden yatar.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir