WORLD CHASE TAG
(ULUSLARARASI)
Oyun Kökeni: World Chase Tag, 2012 yılında Christian Devaux tarafından oğluyla arka bahçelerinde oynanan bir Tag maçından sonra kuruldu. Bir yıl sonra kardeşi Damien da ona katıldı ve birlikte en eski oyunu en yeni spora dönüştürmeye başladılar. Hyde Park’ta sıradan buluşmalar düzenlemekten, birkaç yıl içinde dünyanın en iyi Parkour sporcularından ve Ninja Warrior yarışmacılarından bazılarıyla uluslararası yarışmalara ev sahipliği yapıyorlardı. 2020’de, Gray TV ile birlikte World Chase Tag’de öz sermaye ortağı olan Tupelo Honey CEO’su Cary Glotzer ile birlikte çalıştılar.
World Chase Tag, dünyanın dört bir yanından gelen sporcuların uluslararası yarışmalarda antrenman yapmasına ve yarışmasına olanak tanıyan standartlaştırılmış bir rekabetçi oyun alanı ve kurallar / formatlar oluşturmaktan sorumludur.
World Chase Tag (WCT) etkinlikleri üç aşamaya ayrılır – Ulusal Şampiyonalar, Kıta Şampiyonaları ve Dünya Şampiyonaları. 2021’de WCT, Haziran 2022’de Londra’da düzenlenecek olan Dünya Şampiyonası (WCT5) için eleme turnuvaları görevi gören ABD, Çin ve Birleşik Krallık’ta Ulusal Şampiyonalara ev sahipliği yaptı.
ULUSLARARASI YARIŞMALAR
Yarışmalar, sosyal medya platformları aracılığıyla dünyanın dört bir yanından büyük ilgi gördü ve WORLD CHASE TAG®, oyunu büyütmek için her bölgedeki parkur spor salonları ve kulüpleri aracılığıyla geliştirilen evrimi destekledi.
WCT, 2017 yılından bu yana, dünyanın dört bir yanındaki ülke ve bölgelerde resmi WCT yarışmalarının sahnelenmesini lisanslamak için uluslararası ortaklarla birlikte çalışmaktadır. Önümüzdeki 12 ay boyunca hedef, bu bölgesel etkinliklerin, kazanan takımların WCT International etkinliklerine otomatik olarak katılmasını sağlayan elemeler olarak hareket etmesidir.
Şu anda, hem erkek hem de kadın sporcular tek bir birleşik ligde birlikte yarışıyor.
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Bir oyuncunun diğer oyuncuyu yakalaması.
Terimler
Chaser: Tagleyen yani ebeleyen kişidir. Bizim bildiğimiz ebedir.
Chaser Plate: Oyun başlamadan önce chaser’a bir alan verilir. Chaser’ın oyun başladığı an durması gereken yere denir.
Chase Tag Timing System:Chase Tag oyunu sırasında zamanlamayı ayarlamak için kullanılan cihaza denir.
Clean Game:Eğer bir oyunun tamamı boyunca bir oyuncu hiçbir şekilde ebelenmeden zamanını doldurursa buna clean game denmektedir.
Evader: O oyun içinde herhangi bir ebelenmeye maruz kalmayacak sporcuya verilen isimdir.
Evader Plate: Bu ebelenmeyecek oyuncuların oyun başladığında durması gereken yerdir.
Oyun Malzemeleri: Oyun sahası
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna ilişkin genel kurallar
Oyunun Oynanışı
Multiplayer (Çok Oyunculu)
Toplu oyunda 4 oyuncu bulunur. Her biri 40 saniye olan 4 raunttan oluşan maçlar vardır. Her raundda ise farklı bir oyunca ilk başlangıcı yapar. Chase Tag’in bir raunddunu kazanabilmeniz için en kısa zamanda rakiplerinizden birini Tag’lemeniz gerekmektedir yani ebelemekten söz ediyoruz. Taggedlar yani bizcesi ebelemeler elle yapılmak zorundadır. Bacak, ayak, kafa, omuz gibi başka uzuvlarla yapılan ebelemeler sayılmaz. Parkurun dışına çıkan oyuncu da ebelenmiş kabul edilir. Bu sporun en önemli kuralı ise risk oluşturacak hareketlerin yasak olmasıdır.
Team (Takım)
Beş kişilik gruplar oluşturulur. Maçlar ise her biri 20 saniye olmak üzere 2 raunttan oluşur. Oyun ilk olarak A Takım oyuncusunun B Takım oyuncusunu taglemeye çalışmasıyla başlar ve daha sonra da B Takım’ından oyuncunun A Takım oyunsunu taglemeye çalışmasıyla son bulur. Her takımın oyuncusu bunu yapana kadar oyun devam eder. Yine aynı şekilde en kısa sürede ebelemeye sahip olan takım kazanmış kabul edilir.
Single (Tek)
Tek kişilik versiyonda ise 20 saniyelik rauntlar bulunur. Her raunt sonunda en çok raunt kazanmış olan yani 10 puan kazanmış olan kişi kazanmış kabul edilir.
Chase Tag genel olarak bu şekilde oynanmaktadır. Tabi her sporun olduğu gibi bu sporun da kendine has terminolojisi bulunmaktadır.
KOVALAMACA
֍ Bu bizim en popüler formatımızdır ve ana etkinliklerimizde kullanılır (Örneğin; WCT ulusal Şampiyonaları, WCT4, WCT5 vb.).
֍ En fazla 6 sporcudan oluşan iki takım tarafından oynanan bir takım formatıdır.
֍ Her maç 16 Chases’in en iyisidir.
֍ Her Chase, bir Chaser ve bir Evader ile 20 saniye uzunluğundadır.
֍ Kovalamacalar arasında 25 saniyelik bir Dinlenme Süresi vardır.
֍ Her Kovalamacada kazanan sporcu, bir sonraki Kovalamaca için Kaçakçı olarak kalır.
֍ Bir takıma yaptıkları her Kaçınma için bir puan verilir (yani, Evader yakalanmadan 20 saniye sürdüğünde).
֍ Etiketler el ile yapılmalıdır.
֍ Bir sporcu sınırların dışına çıkarsa, o Chase’i kaybeder.
֍ Bir maç berabere biterse, Ani Ölüm Kovalamacası’na gider.
ANİ ÖLÜM KOVALAMACASI
֍ Ani Ölüm Kovalamacası, her takımın Kaçış yapabileceği 20 saniyelik iki Kovalamacadan oluşur.
֍ En uzun Kaçınma Süresini alan takım kazanır.
֍ Kovalamacalar arasındaki 25 saniyelik dinlenme süresi Ani Ölüm sırasında geçerli değildir ve takımların hangi sporcuyu göndereceklerine karar vermek için 3 dakikaya kadar süreleri vardır.
֍ Kaçan takım önce sporcusunu göndermelidir.
֍ Bir Ani Ölüm turundan sonra bir kazanan belirlenmezse (örneğin, her iki Kovalamaca da bir Kaçınma ile biterse), süreç tekrarlanır.
DÜNYA KOVALAMACA ETİKETİ TERMİNOLOJİSİ
EQ (KAÇINMA KALİTESİ) – Bir engelin (veya Quad’daki alanın) Evader için ne kadar koruma sağladığını temsil eden varsayımsal bir değer. EQ ne kadar yüksekse, koruma o kadar fazla olur (Jason Matten).
SÜRÜ – Chaser tarafından Evader’ı Quad’ın bölgelerine toplamak için kullanılan ve bir Tag (Marrero Çetesi) yapmayı kolaylaştıracak bir teknik.
TERS SÜRÜ – Evader tarafından Chaser’ı Quad’da Tag (Marrero Çetesi) yapılması daha zor olan alanlara çekmek için kullanılan bir teknik.
SIKIŞTIRMA NOKTASI – Quad’da Evader’ın kaçmak için sınırlı seçeneklere sahip olduğu alanlar (Marrero Çetesi).
RÖLANTİ – Evader tarafından yüksek EQ’lu bir engelin arkasına saklanmak ve en az miktarda enerji harcayarak Chasers’ın zamanını boşa harcamak / zamanı tüketmek için kullanılan bir teknik (Marrero Çetesi).
SPIKE – 5 saniyeden az süren bir kovalamaca (Jason Matten).
MERKEZ KONTROLÜ – Bir Tag (Marrero Çetesi) girişiminden sonra Quad’ın merkezinin kontrolünü yeniden ele geçirmek için Chaser tarafından kullanılan bir teknik.
THREADING – Sırt veya Yükleme Bölmesi gibi Quad’da dar bir alanda dalış veya kayma
TAILING – Chaser tarafından kullanılan ve Evader ile aynı yolu izledikleri bir teknik (genellikle daha düşük bir strateji olarak kabul edilir).
BENNY HILL – Chaser, Evader’ı yakalamaya çalışmak için aynı (genellikle yüksek EQ) engeli dönüp dolaştığında (genellikle deneyimsiz sporcular tarafından yapılır). Daha deneyimli sporcular, Chaser’ı yüksek EQ alanlarından hızlı ve verimli bir şekilde FLUSH etmeye çalışacaklar.
QUAD – Oyun alanı (Birleşik Krallık’ta oyun alanının eski okul adı dörtlüdür).
GUAC-TRACK – İlk olarak Xavia Rodriguez Alvarez tarafından kullanılan, Evader’ın Sisters’tan Dağ’a, Yükleme Körfezi’ne yere dokunmadan gittiği bir rota.
KAÇIŞ ORANI – Kaçınma ile sonuçlanan Kovalamacaların yüzdesi.
CHASE TAG – Bir Chaser ve bir Evader içeren 20 saniyelik Kovalamacalar ile bire bir rekabetçi etiket formatı.
Oyunun videosu: