YEDİ KULE
(HATAY)
Oyun Kökeni: Yedi Kule, Türkiye (Hatay) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)
Dokuz Kiremit: Türkiye (Aydın)
Dombik: Türkiye
Dumbala: Türkiye
Kula: Türkiye
Taş Kule: Türkiye
Tombiliş: Türkiye
Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)
Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç:
Ebe Takımın amacı; kuleyi deviren takımın elemanlarını; kuleyi tekrar dizdirmeden top ile vurmaktır.
Vuran Takımın amacı: Ebe takıma vurulmadan kaçmak ve yedi kuleyi tekrar dizmektir.
Terimler:
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Yedi adet Yassı Taş ve bir adet el yapımı ya da Plastik top.
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Top elle yapılırsa bezin içine pamuk koyulur. Ardından yuvarlanarak dikilir.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Yedi Kule (Hatay) oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Yedi Kule (Hatay) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Seçme işlemine kimin başlayacağı yazı tura, yaş kuru yada aldım verdim ile belirlenir.
֍ Seçme işlemini kimin başlayacağı belirlendikten sonra kazanan takım lideri ilk takım oyuncusunu seçer.
֍ Oyuncu seçme işlemine başlayan takım lideri ve seçtiği oyuncular “Vuran Takım” olarak oyuna başlarlar.
֍ Daha sonra diğer takım lideri kendi takım oyuncusu olacak ilk oyuncusunu seçer.
֍ Sırayla bir takım lideri daha sonra diğer takım lideri oyuncusu seçerek tüm oyuncuları paylaşırlar.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
– Vuran Takım
– Ebe Takım
֍ Yedi kuleleri üst üste dizdikten sonra 8 – 10 adım kadar bir mesafeye; kulelere topla atış yapılacak atış çizgisi takım liderleri tarafından belirlenir.
֍ Yedi kuleye topu ilk atacak takım (Vuran Takım) atış çizgisine sıralanır.
֍ Diğer takım (Ebe Takım) ise kulenin başında bekler.
֍ İlk takımın (Vuran Takım) oyuncuları sıra ile topu kulelere doğru gönderir.
֍ Vuran takımın tüm oyuncuları kuleleri devirmeyi başaramazsa sıra diğer takıma geçer.
֍ Bu durumda takımlar değişmiş (Ebe Takım, Vuran Takım olur. Vuran Takım, Ebe Takım olur) olur.
֍ Takımlardan bir oyuncu kuleyi top ile devirirse;
– Ebe Takımın amacı; kuleyi deviren takımın elemanlarını; kuleyi tekrar dizdirmeden top ile vurmaktır.
– Vuran Takımın amacı ise; ebe takıma vurulmadan kaçmak ve yedi kuleyi tekrar dizmektir.
֍ Ebe takım, vuran takımın oyuncularının hepsini top ile vurursa hem atış sırası kendilerine geçmiş olur hem de o eli kazanarak bir puan alırlar.
֍ Bu sırada kuleyi deviren takım, ebe takım tarafından vurulmadan yedi kuleyi tekrar dizerlerse puanı ve eli kazanmış olurlar ve atış sırası yine onlarda olur.
֍ Takımlarda vurulan oyuncuların kule dizme hakları yoktur.
֍ Bu şekilde devam eden oyun belirlenen oyun puanını (5 puan – 10 puan) alan takımın birinci olmasıyla biter.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.