YEDİ KALE

Oyun Kökeni: Yedi Kale, Türkiye (Erzurum) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Babadik: Türkiye

Balli: Türkiye

Bardak Yıkmaca: Türkiye

Çanak: Türkiye

Dalya: Türkiye

Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)

Dokuz Kiremit: Türkiye (Aydın)

Dombik: Türkiye

Dumbala: Türkiye

Kula: Türkiye

Taş Kule: Türkiye

Tokuç: Türkiye (Ordu)

Tombala (15 Taş): Türkiye

Tombik – Versiyon 1: Türkiye

Tombik – Versiyon 2: Türkiye

Tombiliş: Türkiye

Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)

Yedi Kaya: Türkiye

Yedi Kiremit: Türkiye

Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)

Yedi Kule (Hatay): Türkiye (Hatay)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun başında üst üste dizilen aşıkları top yardımı ile devirmek.

Terimler:

Aşık: Koyun ve keçilerin arka ayaklarındaki diz kapaklarında birer adet bulunan dört köşeli kemiklere verilen ad.

Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Yedi adet Aşık Kemiği, bezden ya da yünden yapılmış Top.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı:

Aşığın hazırlanışı: Herhangi bir küçükbaş hayvanın dizkapağı kemiği alınır ve mümkün olduğunca küçük hale getirilir. Oyun, bu oyuncağın uzağa atılıp bulunması şeklinde oynandığından, kemiğin ufak olması gerekmektedir.

Topun hazırlanışı: Eskimiş bezler bir bezin içine sıkıştırılarak doldurulur, top biçimi verildikten sonra bezin ağzı dikilir. Yünden yapılan top ise tımar edilen hayvanların tüyünden yapılır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Kazanan grubun ödüllendirilmesi veya kaybeden gruba ceza verilmesi oyunculara bağlıdır.

Oyunun başında ödül veya ceza verilmesine karar verilmişse sonuca uygun hareket edilir.

Yedi Kale oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Yedi Kale oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.

֍ Seçme işlemine kimin başlayacağı tekerleme ile belirlenir.

֍ Grup liderleri tarafından sayışırken söylenen tekerleme şu şekildedir;

‘‘Çık mık,

Nerden geldin,

Oradan çık!”.

֍ Seçme işlemini kimin başlayacağı belirlendikten sonra kazanan grup lideri ilk grup oyuncusunu seçer.

֍ Oyuncu seçme işlemine başlayan grup lideri ve seçtiği oyuncular “Atıcı Grup” olarak oyuna başlarlar.

֍ Daha sonra diğer grup lideri kendi grup oyuncusu olacak ilk oyuncusunu seçer.

֍ Sırayla bir grup lideri daha sonra diğer grup lideri oyuncusu seçerek tüm oyuncuları paylaşırlar.

֍ Böylece iki grup (Atıcı Grup ve Ebe Grup) kurulmuş olur.

֍ Gruplar belirlendikten sonra oyuna kimin başlayacağına karar vermek için yaş / kuru ya da kağıtlara boş / dolu yazarak kağıtlardan biri seçilir.

֍ Aşıkların yanında kalan grup oyuncuları (Ebe Grup), yedi tane aşığı üst üste dizerler.

֍ Atıcı grup lideri, aşıklardan başlayarak yedi adım sayar ve bir çizgi çizer (yaklaşık 1,5 metre uzunluğunda).

֍ Burası topun atılacağı kaledir.

֍ Topu atacak olan grup lideri kendi seçtiği oyuncularını alarak bu çizginin dışına çıkarlar.

֍ Daha sonra grup liderinin belirlediği sıraya uygun şekilde grup oyuncuları topu atarak aşıkları yıkmaya çalışırlar.

֍ Atıcı grup oyuncularından herhangi bir tanesi aşıkları yıkabilirse atıcı olan grubun oyuncuları hem vurulmamaya hem de yıktıkları aşıkları dizmeye çalışırlar.

֍ Ebe grup oyuncularının attığı top ile vurulan oyuncu oyun dışı kalır; ancak en son oyuncu vuruluncaya kadar aşıklar dizilmiş olursa vurulan oyuncular tekrar oyuna dahil olurlar ve yeniden topu atarak aşıkları yıkmaya çalışırlar.

֍ Aşıkların yanında bekleyen grup (Ebe Grubu) yıkılan aşıkları dizdirmeden karşı grubun oyuncularının tamamını vurursa gruplar yer değişir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir