YER KAZMACA

Oyun Kökeni: Yer Kazmaca, Türkiye (Isparta / Keçiborlu) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: Rakip oyuncunun/oyuncuların en hızlı şekilde kuyusunu kazmak.

Terimler:

Çelik: 15 – 20 cm boyunda sopa

Çomak: 60 cm – 1 metre uzunluğunda sopa

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Çomak ve sadece bir adet Çelik çubuk.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Çomak için 1 metreden uzun olan bir ağaç dalı kesilir ve yontulur. Düz hale getirilen dalın ucu, yeri kazabilecek şekilde sivriltildikten sonra soyularak temizlenir.

Çelik içinse, çomak gibi soyulup temizlenerek oynanmaya hazır hale getirilir.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile bir ebe belirlenir.

֍ Ardından her oyuncunun yeri, oyuna başlamadan önce yuvarlak içine alınarak belirlenir.

֍ Ebe olan kişi, ilk olarak başlamak suretiyle çeliği diğer oyuncunun vurabileceği şekilde fırlatır.

֍ Diğer oyuncu, çomağıyla çeliğe vurarak onu mümkün olduğu kadar uzağa fırlatmaya çalışır.

֍ Bu andan itibaren ebe, çeliği almaya koşarken, diğer oyuncular da ebenin yerine gelerek burayı çomaklarının ucuyla kazmaya başlarlar.

֍ Ebe, çeliği alıp diğer oyunculardan biri yerine dönmeden onun önceden belirlenen yerine bırakabilirse ebe değişir.

֍ Oyun bu şekilde oyunculardan birinin kuyusu içinden çıkılamayacak duruma gelene kadar sürer gider.

֍ Oyunun son bölümünde kuyusu en çok kazılan oyuncu oyunu kaybeder.

֍ Ceza olarak mağlup oyuncu, kuyusunun içine atılır ve gömülür.

֍ Oyuncular isterlerse cezanın süresini ve şiddetini uzatırlar, isterlerse de kısaltabilirler.

֍ Cezayla beraber oyun da sona erer.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir