YÜZÜK
(SAKARYA)
Oyun Kökeni: Yüzük, Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)
Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)
Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri)
Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)
Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)
Amaç: Açıcı grup üyesi olan sözcü tarafından oyunda son açtığında yüzüğü bulup, sıfır ceza (kabak) veya en az gabak yemektir.
Terimler:
Dürmek: Bir şeyi, silindir biçimini alacak biçimde kendi üzerine sarmak, yufka, kâğıt, bohça, mendil gibi şeyleri, uçlarını üst üste getirip katlamak.
Gabak: Ceza.
İşkillenmek: İşkilli (kuruntu) duruma gelmek, pirelenmek, kuşkulanmak, şüphelenmek.
Saklayıcı: Yüzüğü saklayan oyuncuya verilen ad.
Sözcü: Açıcı grup üyeleri arasından seçilen ve çorapları açma yetkisi olan oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Saklayıcı grup üyesi sayısı kadar 1’er adet Çorap, bir adet Kilim ve bir adet Yüzük.
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkinler) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Daha çok uzun kış gecelerinde köy odasında veya bir komşu evinde 10 – 15 kişilik bir grup oyunudur.
– Çoğunlukla erkek erkeğe, bazen de bayan bayana oynanır.
– Bu oyun köy odalarında sadece erkekli, evde oynanıyorsa erkekli-kadınlı da oynandığı da olur.
– Bu oyun üç, beş hatta yedi saat süren çok iddialı bir oyun olup, kaybeden grup genellikle gözleme ve kış helvası alır, yenenlere ikram eder; kendileri de yerler. Bu ceza genellikle bir sonraki (genellikle bir hafta sonraki) oyun başlangıcında tahakkuk eder.
– Yüzük (Sakarya) oyunu en az 10 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Yüzük (Sakarya) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Görsel Algı
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular ayaklarından her iki yün çorabını da çıkarıp, içe doğru çekilerek dürerler; yerdeki kilime dizilir.
֍ Yuvarlak bir halka oluşturulur.
֍ Oyuncular gönüllülük esasıyla beşer beşer, altışar altışar veya yedişer yedişer iki gruba ayrılır.
֍ Yüzüğü saklayacak taraf kura ile belirlenir. Saklama işi karşılıklı yapılmaktadır..
֍ Parmaktan çıkarılan bir yüzük veya boncuk, kurayı kazanan grubun en iyi saklayıcısı (grup üyeleri arasından seçilir) tarafından çoraplardan birinin altına saklanır.
֍ Bu arada saklayıcı elini tüm çorapların altına gezdirir.
֍ Karşı grup da hangi çorabın altına koymuş olacağını öğrenmeye çabalar.
֍ Saklama işlemi bitince karşı grup arasında sesli olarak değerlendirme yapar.
֍ İşkillenilen çoraplar açıklanır.
֍ Karşı grubun belirlediği bir sözcü – açıcı, çorapları açar ama işkillendiği çorabı en sona bırakır.
֍ Amaç son açtığında yüzüğü bulup, sıfır kabak veya en az gabak yemektir.
֍ İlk grup, karşısındaki grup yüzüğü en sonda bulana kadar saklamaya ve karşı gruba gabak yedirmeye devam eder.
֍ Karşı grup son çorapta yüzüğü bulduğu anda, yüzüğü saklama sırası kendilerine geçer.
֍ Bu kez onlar yukarıdaki işlemi tekrarlarlar.
֍ Karşı tarafa gabak yedirmeye çalışırlar.
֍ Sonuçta hangi grubun yediği gabağı çoksa o grup oyunu kaybetmiş olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.