YÜZÜK
(BURDUR)

Oyun Kökeni: Yüzük, Türkiye (Burdur) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Fincanda Yüzük: Türkiye

Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)

Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep

Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri

Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca

Yüzük Kimde?: Türkiye

Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)

Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)

Zeykiri: Türkiye (Burdur)

Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan

Oyun Türü: Oda Oyunu

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Saklanan yüzüğün bulunması.

Terimler:

Başkan: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Erbaş: Oyuncu.

Peşkir: Genellikle pamuk ipliğiyle dokunmuş havlu, büyük mendil biçiminde pamuk ya da keten bez.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Yüzük ve on iki adet Peşkir

Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Kış günlerinde, erkekler arasında yapılan geleneksel eğlencelerden birisi “ziyafet”tir.

Kendine özgü müziği, yüzük oyunu ve diğer oyunlarıyla meydana gelen bir törendir.

Alınan kararda ziyafet, akşam yemeği ile başlar.

Yemek, tam takım olur. Çorba, et, pilav, baklava, kadayıf, ceviz ezmesi hazırlanır.

Eğer ziyafet yemeksiz yapılacaksa, herkes yemeğini yedikten sonra toplantıya katılır.

Bu tür ziyafetlerde gecenin geç saatlerinde, genellikle gece yarısından sonra pilav, turşu, tatlı yenilir.

Bu törenin başlıca oyunu, “yüzük oyunu”dur.

Yüzük oyunu, on iki adet peşkirle oynanır.

Yüzük (Burdur) oyunu en az 8 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Yüzük (Burdur) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Empati Kurma
  • Görsel Algı
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile bir “Başkan” belirlenir.

֍ Erbaşlar arasında yüzük tutulur, peşkirin ucuna yüzük takılır, uçlar burulur ve avuç içinde tutulur.

֍ Yüzüğü bulan erbaşın grubu, yüzüğü ilk saklayacak taraf olur.

֍ Başkanın seçeceği kişi yüzüğü saklar.

֍ Yüzüğün bulunduğu el yumruk yapılarak peşkirlerin altına sırayla sokulur.

֍ Öbür el ile peşkirin üstüne bastırılarak yüzüklü el çekilir.

֍ Böylece diğer peşkirlerde de aynı işlem yapılarak birisinin altına yüzük bırakılır.

֍ Karşı grubun elemanları bu işlemi dikkatle izler.

֍ Karşı grubun erbaşının elinde bir oklava bulunur.

֍ Bu gruptan sıra ile herkes görüşünü bildirir.

֍ Birleştikleri peşkiri, erbaş oklavanın ucu ile havaya kaldırır.

֍ Eğer yüzük, ilk peşkirde çıkmazsa buna “deste gül” denilir ve bu “deste gül” sayıya girmez.

֍ Bundan sonrakiler on bir sayılır.

֍ Eğer yüzük sekiz peşkirde bulunursa, saklayan tarafa üç yazılır (yerdeki üç peşkir).

֍ Karşı tarafın yüzük saklama hakkına sahip olması için şu üç sonuçtan birisinin gerçekleşmesi gerekir:

Yüzük birinci peşkirde bulunursa,

Yerdeki üç peşkiri “şu ikisi boş, şu ikisi dolu” diye gösterip sonuç dediği gibi çıkarsa,

Yüzük, en son peşkirde bulunursa.

֍ Yüzük oyunu genellikle 51 sayı ile biter bu sayıyı bulan kazanır.

֍ Eğer 51 sayı geç vakte kadar çıkmazsa, iki başkan karar alarak gelecek ziyafette devamını isteyebilir veya geç de olsa oyunu devam ettirirler.

֍ Yüzük oyunu bitince yenilen tarafın oyuncuları süslenir.

֍ Başkanın omzuna bir peşkir ardılır.

֍ Yenen tarafın oyuncuları, aklından geçirdiği bir süsle diğerlerini süsler.

֍ Peşkirden bir keçi boynuzu, varsa sırtına semer geçirmek, entari giydirmek gibi.

֍ Yenilen taraf, özel bir müzikle okşanır.

֍ Topluca okşamalardan sonra sıra ev sahibini okşamaya gelir.

֍ Ev sahibi, sandalyeye oturtulur, eline gaz lambası verilir ve özel türküsü ile okşanır.

֍ Okşamalar sona erince ortaya konan meydan sinisinin etrafına oturularak bulgur pilavı (aş), turşu ve tatlıdan oluşan yemek yenir.

֍ Sofra başında da neşeli konuşmalar ve hareketler devam eder.

֍ Komik olan şahsın eline pilavda kepçe, tatlıda çay kaşığı verilir.

֍ Ayrıca kepçeye bir sap daha eklenir, pilav doldurulur ve karşıdan bu komik ve esprili kişinin ağzına uzatılır ve şu tekerleme söylenir:

Hacceliii!… a Duluuu!…

Iscacıkkk… yumuşacık…

Varıyooo… gelsinnn…

Cullaa… cak cakk… yallah…

֍ Sözleriyle koca kepçe, o kişinin ağzına sokularak güldürülerle yemek devam eder.

֍ Ziyafetlerde başkanın izniyle çeşitli bilmeceler sorulur ve gülmeceli oyunlar da oynanır. Ağam Hennası da bu oyunlardan birisidir.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir