ZİLLEY

Oyun Kökeni: Zilley, Türkiye (Gaziantep) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Cücük: 6 – 7 cm çapında küre biçiminde yuvarlak sert bir taş.

Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Merre: Cücük taşının içine yerleştirildiği 30 – 40 cm çapında olan daireye verilen ad.

Zilley: Oyun içerisinde ebe hariç diğer oyuncular (atıcılar) tarafından kullanılan 15 – 20 cm çapında ve 3 – 4 cm kalınlığında yassı taşa verilen ad.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyun alanının çiziminde Kireç Taşı, Tebeşir ya da bir adet Sopa kullanılır. Ayrıca oyunda araç olarak üç farklı türde taş kullanılır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Zilley, Gaziantep yöresine ait geleneksel bir çocuk oyunudur.

Zilley oyunu, oyun içerisindeki bir taşın adından dolayı cücük oyunu olarak ta bilinmektedir.

Oyun toprak üzerinde ya da sokak aralarında tercihen düz bir zeminde oynanır.

Oyun biri ebe olmak üzere en az iki kişiyle oynanır.

Oyuncu sayısı ve süre sınırlama yoktur ancak genellikle 5 – 6 kişiyle oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Zilley oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kavrama Becerisi
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Sorumluluk
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyun alanına bir adet daire çizilir ve bu dairenin yaklaşık 5 – 6 metre uzağına düz bir çizgi çekilir. Bu düz çizgiye “Merre” adı verilir.

Oyun Alanı Çizimi

֍ Oyun alanı yeterince geniş olmalıdır.

֍ Oyunda araç olarak üç farklı türde taş kullanılır.

֍ Oyunda çizilen dairenin içerisine taş veya kaya parçası sabitlenir.

֍ Bu taşın yatay ve sağlam olmasına dikkat edilir.

֍ Bu taş parçasının üzerine 6 – 7 cm çapında yuvarlak bir taş yerleştirilir. Bu taşa “Cücük” adı verilir.

֍ Cücük taşının darbe aldığında bulunduğu sabit taş üzerinden uzaklaşabilecek özelliğe sahip olmasına dikkat edilir.

֍ Ebe hariç diğer oyuncularda (atıcılar) 15 – 20 cm çapında 3 – 4 cm kalınlığında yassı bir taş bulunur. Bu taşa “Zilley” adı verilir.

֍ Oyun genellikle bu üç taş kullanılarak oynanır ancak daire içerisinde zemine sabitlenen taş yerine bir tümsek oluşturularak oynandığı da bilinmektedir.

֍ Oyun alanının çiziminin ardından ebe seçimi yapılır.

֍ Ebe, oyuncuların oyun alanına çizilen daire içerisinden merre’ye attıkları taşın merre’ye yakınlığıyla belirlenir.

֍ Taşı merre çizgisine en yakın olan oyuncu ilk atıcı olurken en uzak olan oyuncu ebe olur.

֍ Diğer oyuncularda taşlarının merre çizgisine yakınlığına göre ilk atıcının arkasına sıralanırlar.

֍ Sıraları belli olan atıcılar merre çizgisinin arkasına tek sıra halinde sıralanırken ebe daire çizgisinin yanında bekler.

֍ Ebe daire çizgisinin içerisindeki cücük taşından sorumludur.

֍ Atıcıların amacı merre çizgisinin arkasından ellerinde bulundurdukları zilley taşı ile daire içerisinde bulunan cücük taşını vurmak ve mümkün olduğunca merkezden uzaklaştırmaktır.

֍ Oyun ilk atıcının zilley taşını cücük taşına atışıyla başlar.

֍ Atıcılar cücük taşını vurana kadar sırayla atış yaparlar.

֍ Atışı başarısız olan atıcıların zilley taşları oyun alanı içerisinde attıkları yerde kalır.

֍ Cücük taşı vurulduğunda daire içerisinden uzağa ya da yakına yuvarlanır.

֍ Ebe hızlı bir şekilde cücük taşını alıp daire içerisine koymaya çalışır.

֍ Ebe cücük taşını daire çizgisi içerisine koyana kadar geçen sürede atıcılar zilley taşlarını alıp merre çizgisinin arkasına geçmeye çalışırlar.

֍ Ebe cücük taşını daire içerisine koymadan atıcılara dokunamaz.

֍ Ebe cücük taşını yerine koyduktan sonra atıcıyı merre çizgisini geçmeden yakalarsa ya da dokunursa ebe o oyuncu olur.

֍ Atıcı merre çizgisini geçtikten sonra ebelenemez ve tekrar atış yapabilir.

֍ Atıcı yakalanacağını anladığında kendi zilley taşının üzerine basıp kendini koruma altına alabilir.

֍ Zilley taşı atıcının ayağı altında olduğu sürece ebe o atıcıya dokunamaz.

֍ Atıcı, başka bir atıcı cücük taşını vurduğunda ya da ebenin dikkatini dağıtarak zilley taşını ayağının altından alıp merre çizgisinin arkasına koşabilir.

֍ Ebe bu atıcıyı zilley taşını eline aldıktan sonra merre çizgisini geçmeden yakalarsa ebe o atıcı olur.

֍ Hiçbir atıcı cücük taşını vuramazsa, atıcılar ebenin dikkatini dağıtarak kendi zilley taşlarını alıp merre çizgisinin arkasına geçmeye çalışırlar.

֍ Bu sırada bir atıcı ebeye yakalanırsa o atıcı ebe olur.

֍ Oyunda herhangi bir ceza ya da ödül olmamakla birlikte süre sınırlaması da yoktur.

Oyun iki grup halinde de oynanmaktadır.

֍ Tek gruplu oyuna göre oyun alanı, çizgiler ve kullanılan taşlar aynıdır ancak ceza, ödül ve oyun kuralları farklılık göstermektedir.

֍ İki gruplu zilley oyununda gruplar en az iki kişiden oluşur.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.

֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.

֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.

֍ Gruplar oluşturulduktan sonra ilk atışı yapacak grubun seçimi yapılır.

֍ Seçim için bir taşın bir yüzeyi ıslatılırken diğer tarafı kuru kalır.

֍ Taş havaya atılır ve yere düştüğünde hangi tarafı üstte kalmışsa o tarafı seçen grup ilk atışı yapar.

֍ Atış yapacak grubun seçiminin ardından atış yapacak grubun oyuncuları merre çizgisinin arkasına tek sıra halinde sıralanır.

֍ Diğer gruptan bir oyuncu ebe olur ve daire çizgisinin yanında beklerken diğerleri oyun alanın dışında bekler.

֍ Atıcı olan oyuncular sırayla olmak üzere toplamda 25 defa merre çizgisinin arkasından zilley taşıyla cücük taşına atış yaparlar.

֍ Atıcı olan grup 5 kez üst üste cücük taşını vurursa 5 puan alır.

֍ Diğer  durumlarda atıcı grup puan alamaz.

֍ İlk turda atıcı grubun tüm atışları başarılı olmuşsa 25 puana ulaşır ve oyunu o grup kazanır.

֍ Tüm atışları başarılı değilse gruplar yer değiştirir.

֍ Gruplar 25 puana ulaşana kadar yer değiştirerek oyuna devam ederler.

֍ Atıcı gruptan bir oyuncu cücük taşını vurduğunda cücük taşı daire çizgisinin dışına doğru yuvarlanır.

֍ Cücük taşının durduğu yerden daire çizgisine kadar ebe, atıcıyı sırtında taşıyarak götürür.

֍ Bu durum ebeye ceza, atıcıya ise ödül olarak değerlendirilir.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir